Nu doar fetele cheltuiesc bani pe cosmetice. În ultimii ani, o nouă tendință și-a găsit drumul în viața copiilor noștri. Este vorba despre utilizarea parfumurilor, coloniilor și a altor produse parfumate. În lumea în continuă evoluție a tendințelor social media, noul fenomen este denumit „smellmaxxing”, potrivit unui amplu documentar prezentat de Hotnews. Acest termen, inventat de pasionații de parfumuri pe TikTok, se referă la practica maximizării mirosului corporal pentru a spori atracția și încrederea personală. Ajunge doar să-i asculți pe băieții care promovează cele mai cunoscute mărci de parfumuri pe paginile lor de pe TikTok. Și, pe măsură ce platforma continuă să crească, crește și popularitatea smellmaxxing, în special în rândul băieților adolescenți, care sunt dornici să facă o impresie de durată. Smellmaxxing se referă la îmbunătățirea mirosului natural cu parfumuri potrivite. Acest lucru implică alegerea parfumului perfect pentru diferite ocazii și înțelegerea modului de aplicare eficientă. „Lecțiile” se țin de către influencerii de pe TikTok, care subliniază importanța selectării unui parfum care să-ți completeze personalitatea și stilul. Astfel, copiii primesc îndrumări despre: cum să aleagă un parfum care să le definească stilul- influencerii îi ajută să găsească un parfum care rezonează cu personalitatea lor și care să devină parfumul care să-i defineasc; folosească mai multe parfumuri pentru efectul „în straturi”- combinând diferite parfumuri, spun influencerii de pe TikTok, poți crea o aromă unică și de lungă durată; aplice parfumul correct pentru a dura mai mult și a mirosi perfect.
În plus, adolescenții găsesc pe TikTok sfaturi legate de ce arome de parfum să folosească în toate situațiile lor de viață – de la întâlniri romantice, la sală, chiar și zilnic, la școală. Băieții adolescenți au devenit un grup demografic semnificativ în tendința smellmaxxing, în parte datorită influenței TikTok. Capacitatea platformei de a transforma temele de nișă în subiecte de masă a dus la o creștere a numărului de băieți tineri care caută să-și îmbunătățească stima de sine. Pentru mulți, această tendință oferă o modalitate de a-și crește popularitatea. Smellmaxxing le oferă adolescenților un sentiment de identitate și exprimare personală, permițându-le să iasă în evidență într-un mod pozitiv. Studiile și sondajele arată că există o adevărată cultură a parfumului în rândul adolescenților de azi. Potrivit unui sondaj semestrial axat pe modelele de cheltuieli ale tinerilor, parfumurile sunt zona de cheltuieli cu cea mai rapidă creștere în categoria frumuseții în rândul adolescenților. În timp ce mărci cu prețuri accesibile, precum Old Spice au înregistrat o scădere a influenței în rândul generației Z, parfumurile scumpe de la Dior și Valentino au câștigat cotă de piață în rândul băieților sub 18 ani, se mai arată în sondaj. „Este o nouă tendință puternic determinată de TikTok”, spune Emilie Mascarell, consultant în dezvoltarea produselor de parfum și frumusețe. Băieții adolescenți „devin din ce în ce mai informați și sunt foarte interesați de mărcile de prestigiu, pe care tind să le colecționeze și să le folosească pe tot parcursul zilei, inclusiv la școală. Aceste parfumuri au devenit simboluri de statut, îndeplinind nevoia lor de apartenență între colegi.” Generația Z se recunoaște drept o cheltuitoare impulsivă care își achiziționează primele articole de lux în jurul vârstei de 15 ani. „Cu cinci ani mai devreme decât au făcut-o milenialii”, observă Kasi Bruno, co-fondatoare a Culture Bureau, o companie de consultanță strategică care s-a specializat pe analiza generației Z. „Acest comportament duce la creșterea pieței de lux, cu atât mai mult cu cât sunt foarte puțin dispuși să facă compromisuri când vine vorba de cumpărarea a ceea ce cred că este cel mai bun. Este o generație care s-a mândrit întotdeauna că știe ce face, iar parfumul este o altă categorie în care își exercită această cunoaștere, această sofisticare.”
Din perspectivă psihologică, trendul nu este surprinzător. Adolescenții se comportă de obicei în moduri care îi fac să se simtă mai în vârstă și mai maturi. Psihologul Ramona Ivan, specializat în probleme ale adolescenților, spune că, în aceste situații, atenția părinților trebuie să se îndrepte spre un aspect important: presiunea pe care o poate simți adolescentul când nu dispune de banii necesari pentru a se alinia trendului. „Căci dacă acest trend se rezumă la sfaturi care pot fi puse în practică numai dacă ai o anumită sumă, poate fi un factor de stres. Sunt încă foarte mulți copii în România care nu-și permit un parfum de 1.000 de lei. Acești copii se pot simți marginalizați, excluși,”
Ce e de făcut dacă ești părintele unui astfel de adolescent? „Nu ajută să le spui copiilor că nu e în regulă să se uite la acele filmulețe. Lor le place, reprezintă lumea lor, probabil îi admiră pe acei băieți. Poți, în schimb, să-i iei la magazin și să încercați împreună parfumuri de acolo. Îl ajută să descopere ce îl reprezintă pe el, ce îi place lui și, mai ales, ce își permite să cumpere. Doar în felul acesta copilul poate face o alegere potrivită, având cu ce să compare. Sigur, poate fi și lăsat să cumpere, e posibil să ajungă la concluzia că banii se vor duce repede. Și aici se deschide o mare oportunitate de a vorbi cu adolescenții despre bugete și cheltuieli.” Smellmaxxing ne poate influența pozitiv adolescenții, însă trebuie să-i ajutăm să nu ajungă să se definească de obiecte scumpe.
Influencerii parfumurilor sunt peste tot pe rețelele sociale. Thecolegneboy, pe numele lui adevărat Jatin Arora, este un licean de 17 ani din Canada care se filmează în fața imensului său raft cu parfumuri de acasă. Are 1,8 milioane de următori.
Un altul, thefragrancekid, este Tristan Rodriguez (15 ani), care are 21,6 milioane de urmăritori pasionați de parfumuri. Spune că și-a creat filmulețele de pe TikTok impresionat de un alt influencer, Jeremy Fragrance (cu 160,4 milioane de următori), un adult german care își adulmecă fanii ca să le ghicească parfumul. Dacă bărbații rămân fideli unui parfum preferat ani sau chiar decenii, adolescenții din generația Z sunt mult mai predispuși să încerce des mărci noi, spune Korinne Wolfmeyer, analist senior de cercetare pentru Piper Sandler și autor al raportului privind cheltuielile pentru adolescenți. Potrivit raportului, cumpărătorii adolescenți par să dezvolte gusturi mai scumpe.