Legea privind serviciile digitale a fost publicată în Monitorul Oficial şi va intra în vigoare la trei zile de la data publicării, a anunţat Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), care a fost desemnată coordonatorul serviciilor digitale.
“În calitatea sa de coordonator desemnat al serviciilor digitale, ANCOM este instituţia responsabilă de toate aspectele legate de supravegherea şi asigurarea respectării Regulamentului privind serviciile digitale de către furnizorii de servicii intermediare.”, se arată într-un comunicat al autorităţii, remis marţi AGERPRES.
Conform legii, furnizorii de servicii intermediare care au locul principal de stabilire sau reşedinţa în România ori reprezentantul lor legal este stabilit în România au obligaţia de a transmite ANCOM, în termen de cel mult 45 de zile de la data începerii oferirii serviciilor, o informare în acest sens, care va cuprinde datele de identificare ale furnizorului şi datele de contact ale acestuia în vederea comunicării eficiente cu instituţiile sau autorităţile publice, anunţând orice modificări ale acestora.
Potrivit sursei citate, serviciile intermediare sunt: servicii de “simplă transmitere” (mere conduit): sunt incluse aici categoriile generice de servicii, precum internet exchange points, punctele de acces fără fir, reţelele virtuale private, serviciile şi resolverele DNS, registrele de nume de domenii de prim nivel, registratoarele pentru domenii, autorităţile de certificare care eliberează certificate digitale, telefonie VoIP şi alte servicii de comunicaţii interpersonale; servicii de “stocare în cache” (caching): vizează serviciile privind furnizarea de reţele de distribuţie de conţinut, de proxy-uri invers sau de proxy-uri de adaptare a conţinutului; servicii de “găzduire” (hosting): vizează categoriile de servicii precum “cloud computing”, găzduirea de pagini web, serviciile de referenţiere cu plată sau serviciile care permit partajarea de informaţii şi de conţinut online, inclusiv stocarea şi partajarea de fişiere.
În plus, furnizorii de platforme online trebuie să pună la dispoziţia destinatarilor serviciului sisteme interne de soluţionare a plângerilor cu privire la deciziile pe care le iau în legătură cu notificările privind un presupus conţinut ilegal sau referitoare la conţinutul incompatibil cu termenii şi condiţiile de utilizare a serviciilor lor. În urma primirii ordinului de a acţiona împotriva conţinutului ilegal, furnizorul de servicii intermediare este obligat să informeze autoritatea emitentă (relevantă) cu privire la modul în care a dat curs respectivului ordin, iar autoritatea emitentă (relevantă) are obligaţia de a transmite ANCOM o copie a ordinului, împreună cu răspunsul furnizorului cu privire la modul în care a dat curs ordinului respectiv.
Potrivit ANCOM, legea stabileşte în sarcina autorităţilor relevante (instituţii, autorităţi publice ce deţin atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate sau autorităţile judiciare) posibilitatea de a emite ordine prin care se solicită furnizorului de servicii intermediare să acţioneze împotriva conţinutului ilegal din mediul online sau să furnizeze anumite informaţii.
Prin «conţinut ilegal» se înţelege orice informaţie care, în sine sau prin raportare la o activitate, inclusiv vânzarea de produse sau furnizarea de servicii, nu este conformă cu dreptul Uniunii Europone sau cu dreptul oricărui stat membru care este conform cu dreptul Uniunii, indiferent de obiectul sau natura exactă a dreptului respectiv. Activităţile desfăşurate în mediul online trebuie să respecte normele juridice naţionale în vigoare, iar autorităţile publice ce deţin competenţe pentru supravegherea anumitor sectoare ori domenii de activitate în mediul offline trebuie să urmărească respectarea normelor şi pentru faptele petrecute în mediul virtual (online).