Eurobarometrul de anul acesta dedicat educaţiei financiare arată că 30% dintre români sunt analfabeţi financiar, însă un studiu făcut de Institutul de Economie Mondială susţine că maximum 10% dintre români au competenţe financiare, a spus, recent, Claudia Petrescu, cercetător senior la Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii, parte din Academia Română, potrivit Agerpres. „Am văzut că Eurobarometrul de anul acesta dedicat educaţiei financiare ne arată că 30% dintre români sunt analfabeţi financiar. Şi am zis ‘ok, nu stăm bine’. Nu stăm bine pentru că suntem ţara cu cel mai mare procent de adulţi care nu au competenţe financiare din Europa, dar suntem obişnuiţi să fim la coada clasamentului pe statisticile europene. Doar la digitalizare dăm foarte bine, avem reţea foarte bună, dar stăm prost la competenţe digitale. Şi acolo cumva compensăm. Culmea este că, deşi avem acest procent, 51% dintre români consideră că au cunoştinţe financiare mai bune decât conaţionalii lor şi am zis ‘bun, undeva este o problemă, deci nu stăm bine, dar ne vedem mult mai bine decât stăm în realitate’. Şi, pe lângă Eurobarometru, ne-am uitat la studiul făcut de Institutul de Economie Mondială, care ne spune că de fapt maximum 10% dintre români au competenţe financiare, deci procentul era şi mai mic. Studiul acesta stă la baza elaborării Strategiei pe educaţie financiară”, a spus Claudia Petrescu, cu prilejul lansării Raportului de Politică Publică „Educaţia financiară – între necesitate şi oportunitate”. Potrivit acesteia, şi la testele PISA „stăm prost”, întrucât acestea arată că 40% dintre elevi sunt analfabeţi funcţionali, iar datele din 2018 sunt mai proaste decât cele din 2013. „Ceva nu facem bine în şcoală. Nu e vorba poate de cum predăm, ci e vorba de ce vrem la final să obţinem şi de lipsa focusului poate pe rezultate şi focusare mai mult pe conţinut. „, a declarat Claudia Petrescu. Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii a lansat recent Raportul de Politică Publică „Educaţia financiară – între necesitate şi oportunitate”, privind educaţia financiară a românilor, conform unui comunicat al BCR. În cadrul aceluiaşi eveniment, BCR a anunţat şi lansarea celei de-a doua ediţii a programului LifeLab, de educaţie financiară în şcoli, în parteneriat cu Asociaţia Şcolilor Particulare. Prin materialele dezvoltate şi cu ajutorul profesorilor implicaţi în program, LifeLab va aduce şi 2023 în sălile de clasă elemente de educaţie financiară, în toate ciclurile de învăţământ, la o serie variată de discipline şcolare, de la grădiniţă până la liceu. Anul acesta, această experienţă educaţională va fi disponibilă pentru 10 şcoli, iar profesorii, directorii, elevii şi chiar părinţii din cadrul acestora se vor bucura de beneficiile programului. Până pe 6 decembrie, şcolile din judeţele Braşov, Mureş, Prahova şi Suceava se pot înscrie în programul LifeLab prin completarea unui formular simplu, pe platforma Şcoala de Bani.