• Dulciurile, chipsurile și băuturile răcoritoare interzise în preajma acestora
Camera Deputaților a adoptat, ca for decizional, un proiect de lege care prevede obligativitatea introducerii la supermarketuri a unor case de marcat speciale pentru familiile cu copii mici, unde nu pot fi vândute produse din zahăr. Proiectul de lege merge la promulgare la președinție, potrivit Hotnews.
Proiectul de lege a fost iniţiat de UDMR și vine în sprijinul familiilor în sensul în care în supermarketuri şi hipermarketuri trebuie să existe cel puţin o casă de marcat dedicată familiilor, unde nu vor putea fi comercializate dulciuri şi produse alimentare nesănătoase. Este vorba de chipsuri, bomboane şi băuturi răcoritoare. Aceste case de marcat vor fi folosite doar de familii care sunt însoţite de copii.
„Scopul propunerii legislative este de a proteja copiii de expunerea la dulciuri şi la alimente nesănătoase plasate pe rafturile din apropierea caselor de marcat, evitând, astfel, situaţiile în care copiii vor să li se cumpere astfel de produse. Orice părinte cu copii mici ştie cât de dificil este să le explici acestora că nu pot consuma cantităţi excesive de dulciuri. În 2019 am iniţiat această propunere legislativă, iar astăzi a fost adoptată de plenul Camerei Deputaţilor”, susține Benkő Erika, iniţiatorul proiectului de lege, potrivit unui comunicat emis de UDMR.
Statisticile arată că în România, 25% dintre copii se confruntă cu obezitatea infantilă, adică un copil din patru suferă de probleme de greutate. Obezitatea la copii şi efectele sale asupra sănătăţii sunt subiecte mult disputate de experţii în sănătate, aceasta putând duce la diminuarea încrederii în sine, atunci când copilul devine adult, şi la experienţe sociale discriminatorii. Mai mult decât atât, obezitatea la copii duce la apariţia unor boli, cum ar fi diabetul sau creşterea tensiunii arteriale.
„Adesea, părinţii se confruntă cu multe provocări în timpul activităţilor lor zilnice, inclusiv la cumpărături. Comercianţii folosesc toate mijloacele de marketing pentru a-şi promova produsele, iar deseori copiii sunt publicul ţintă. Scopul nostru este să creştem familii şi copii sănătoşi în această ţară”, a declarat deputatul UDMR Csép Éva-Andrea.
Dacă nu va fi contestată la Curtea Constituțională, inițiativa va deveni lege.