PMB va recicla 150 autobuze uzate moral ale STB

 

Președintele comisiei Transporturi și Mobilitate Urbană, Florin Melciu, a organizat o întâlnire cu scopul identificării soluțiilor de modernizare a autobuzelor STB uzate moral și scoase din circulație, aderând la cerințele Uniunii Europene de reducere a amprentei de carbon, potrivit romaniatv.net.

 

Schimbări radicale la STB! PMB a găzduit o întâlnire de lucru la inițiativa președintelui comisiei Transporturi și Mobilitate Urbană, Florin Melciu (foto), cu scopul identificării soluțiilor de modernizare a autobuzelor STB uzate moral și scoase din circulație, aderând la cerințele Uniunii Europene de reducere a amprentei de carbon prin proiecte de economie circulară.

 

La inițiativa domnului Melciu, președintele al Comisiei de Mobilitate și Transporturi, au fost invitați să contribuie la întâlnire viceprimarul Sorin Bujodoveanu,  directorul direcției Transporturi PMB, dl. Victor Tărtăcuță, cât și directorul de investiții al primăriei, reprezentanți ai STB și ADI-TPBI și reprezentanți ai societății civile, care au întrunit grupul tehnic pentru identificarea soluțiilor optime de modernizare a flotei învechite.

 

*S-a decis! Salariile angajaților STB vor fi majorate cu 10%. De când intră în vigoare măsura

 

La centrul dezbaterilor au fost criteriile de îndeplinire a tuturor cerințelor de mediu, siguranță, securitate, confort și accesibilitate financiară. Variantele se reduc la o soluție de conversie bazata pe principiile economiei circulare pentru ca flota sa poată utiliza combustibili cu emisii reduse de gaze cu efect de sera, din gama combustibililor cu soluții de alimentare disponibile deja în piață, pentru a putea pune în circulație cât mai repede vehiculele mult necesare capitalei.

 

În Bucureşti, se dezvoltă un proiect prin care PMB are posibilitatea să recicleze cele aproximativ 150 autobuze uzate moral ale STB, dându-le o nouă viață într-o conformație prietenoasă cu mediul înconjurător. Dezbaterea a evoluat în direcția identificării surselor de finanțare prin fonduri structurale sau atrase care să nu pună povară pe bugetul instituției, soluții ce vor fi identificate împreună cu Ministerul Mediului, Ministerul Fondurilor Europene și alte instituții abilitate să sprijine financiar un asemenea proiect.Strategia de dezvoltare a serviciului de transport public este parte componentă a dezvoltarii durabile a Municipiului București prin oferirea de servicii economice și sociale tuturor locuitorilor comunității fără compromiterea viabilității sistemelor naturale, sociale și economice.

 

Dezvoltarea unei structuri urbane accesibile, durabile, prin reducerea utilizării autovehiculelor particulare, încurajarea utilizării transportului public și dezvoltarea infrastructurii transportului public în scopul reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră reprezintă principalele  obiective strategice ale Municipiului București, stipulate în Planul de Dezvoltare Urbană Durabilă.

 

*Abonamente eliberate online de STB pentru elevii şi studenţii din Bucureşti şi Ilfov

 

Implementarea unui nou sistem de transport în comun bazat pe vehicule ecologice asigură o tendință de creștere a dinamicii transportului în comun, în raport cu transportul individual cu autovehicule personale, ceea ce într-o aglomerare urbană contribuie la menținerea și îmbunătățirea parametrilor calitativi ai stării mediului, prin reducerea poluării aerului, respectiv prin minimizarea emisiilor de C02.

 

În contextul actual, de atingere și aplicare a obiectivelor strategiei locale a municipiului București, pentru promovarea unui transport public sustenabil din punct de vedere al minimizării emisiilor poluante în atmosferă se ‘impune identificarea unor soluții optime de înlocuire a mijloacelor de transport în comun aflate în dotarea operatorului de transport STB SA.

 

Organizarea și efectuarea activităților specifice serviciilor de transport public local de la nivelul Municipiului București va asigura satisfacerea unor cerințe și nevoi de utilitate publice ale comunității locale, după cum urmează:

–îmbunătățirea siguranței rutiere, protecției mediului și calității transportului public local

-satisfacerea cu prioritate a nevoilor de transport ale populației și ale operatorilor economici pe teritoriul unității administrativ teritoriale;

-deplasarea în condiții de siguranță și de confort;

-accesul egal și nediscriminatoriu al tutoror categoriilor de cetățeni la serviciul de transport public.

Comunitatea Europeană a aprobat o serie de directive prin care arată că trecerea pe soluții mai puțin poluante la transportul rutier a devenit o problemă prioritară, insistȃnd pe principiul Economiei Circulare  și generând ȋn acest sens programe de finanțare , dar insuficiente prentru a acoperi necesitățile ȋn domeniul transportului.

 

De aceea se impune găsirea unor soluții optime de reducere a poluării dar ȋn același timp cât mai puțin costisitoare , prin revitalizarea și modernizarea flotelor de transport urban și prelungirea perioadei de viață cu minimum 8 ani.

 

În contextul eforturilor depuse la nivel local de încadrare a volumului emisiilor în limitele impuse de standardele de poluare, în conformitate cu obiectivul PMUD de modernizare a parcului STB SA atât prin achiziții de vehicule noi, cât și prin soluții alternative, ne propunem să modernizăm parcul de autobuze diesel de tip Mercedes Citaro Euro 3  în autobuze ecologice cu propulsie GNC Euro 6.

 

În acest sens, impreuna cu Institutul de Cercetări în Transporturi INCERTRANS -care a elaborate Studiul de Oportunitate-și  STB SA vom face demersurile necesare către Ministerul Mediului și Administrația Fondului pentru Mediu privind finanțarea pentru acest proiect provenită din vânzarea certificatelor cu emisii de gaze cu efect de seră  ,  în limitele stabilite de OUG nr 1 15/2015.

*Florin Melciu: Motoarele pe metan reduc poluarea fonica cu cca 50% — 90%

 

Economia circulară  este un model economic bazat pe reutilizarea, repararea, reconversia, renovarea și reciclarea produselor existente în exploatare, în scopul prelungirii ciclului de viață cât mai mult posibil. În modelul economic tradițional bazat pe principiul „producem-folosim-aruncăm” -care presupune generarea de cantități uriașe de deșeuri- conceptul de economie circulară presupune ca la sfârșitul ciclului de viață a produsului materialele din care este fabricat sau părți componente ale acestuia să fie păstrate în economie cât mai mult posibil, pentru reducerea necesarului de materii prime.

Reconversia autobuzelor din parcul STB SA pentru utilizarea combustibilului GNCv în locul motorinei reprezintă un caz tipic de economie circulară, în care parte din vehicul este reutilizat prin operații minime de reparare și cosmetizare (sasiu și caroserie), parte din vehicul își continuă circuitul ca deșeu colectat și reciclat, iar parte din vehicul este modernizat prin operații de adaptare la condișiile de funcționare cu noul combustibil (motor, componente adiacente) sau operații de aducere la standardele actuale (reamenajare interioară a vehiculului). Astfel sunt evitate, pentru părți importante din componența autobuzului, etape de colectare, reciclare,

GNCV — este un carburant alternativ, fiind cel mai prietenos cu mediul dintre toți combustibilii fosili. Gazele de eșapament ale motoarelor cu gaz natural nu conțin poluanți dăunători sau cancerigeni.

 

Emisiile de particule:

 

Are arderea cea mai curată, ceea ce înseamnă că după combustie emite cele mai puține particule — cu până la 90% mai puțin decat în cazul carburanților tradiționali. Arderea mai curată a GNCV duce la un avantaj ecologic indirect, respectiv prelungește în general durata de viață a motoarelor pe GNCV, reducând astfel resursele necesare producerii de not motoare.).

Emisiile de gaze cu efect de seră:

 

Gazul natural conține mai puțin carbon decât carburanții tradiționali, emițând, deci, mai puțin C02 (Dioxid de carbon)— cu 25-30% mai puțin la autoturisme și vehicule comerciale ușoare și cu 10-20% mai puțin la vehicule grele (potențialul este mai mare — de Inca 10-20% — și va fi atins prin aplicarea injecșiei directe și a rapoartelor mai mari de compresie).

 

Pe viitor, pe masură ce biogazul și gazul sintetic din surse regenerabile vor deveni disponibile și în România, acestea vor putea fi amestecate în gazul natural utilizat la obținerea GNCV, se vor reduce emisiile de C02  și mai mult (cu aproximativ 95%). Oxizii de azot (NOx) emiși sunt cu până la 70% mai reduși față de standardele europene foarte stricte pentru camioane grele (Euro VI).

 

Practic, nu există emisii poluante și de gaze cu efect de seră în timpul realimentării autovehiculelor (datorită circuitului de gaz complet controlat).

 

Poluarea fonică:

Motoarele pe metan reduc poluarea fonică cu cca 50% — 90% față de motoarele cu combustie internă cu carburanți tradiționali.

 

Compresoarele de gaz natural existente în stații nu au niciun impact negativ din punct de vedere fonic, ele fiind antifonate la standardele europene și fiind oricum la o distanță normată față de celelalte obiective din stație și vecinătăți.

Poluarea olfactivă:

In comparatie cu autovehiculele alimentate cu benzins si gazolina, cele pe CNG produc si semnificativ mai putine mirosuri.

Poluarea mediului înconjurator

 

Pentru ca GNCV-ul nu este stocat în rezervoare subterane, pentru ca gazul natural este mai ușor decât aerul și din modul în care se desfășoară procesul tehnologic de obținere a GNCV-ului nu există riscul de poluare a apelor, care este considerabil în cazul carburanților în formă Uchida.

GNCV, fiind în sine un carburant ecologic, activitățile legate de producerea și distribuirea sa creează un întreg lanț ecologic și locuri de muncă ecologice, de la cele pentru construcția stației propriu-zise, crearea echipamentelor utilizate, până la operarea efectiva a stației și activitățile de mentenanță a acesteia.

Tabel comparativ emisii poluante autobuz Diesel Euro 3-4 și GNC Euro 6

Nr. crt.            Tip autobuz      CH4 (g/kW)    NOx (g/kWh PM

DIESEL EURO 3      1,60     5,00     0,10

  1.                    DIESEL EURO 4 1,10     3,50     0,02
  2.                        CNC EURO 6 0.5       0.4       0.01

Reducerea procentuală a emisiilor poluante

Nr. crt.            Autobuzele comparate           Cl-14   Nox

Diesel E 3— CNG E 6          68        92        90

  1.                     Diesel E 4— CNG E 6 45        88        50