Având în vedere că este ”Luna cadourilor”, Paul Anghel, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a ținut să transmită un avertisment în legătură cu produsele achiziţionate în această perioadă, acesta subliniind faptul că sunt şanse mari ca un produs aşa-zis „de lux” să fie unul contrafăcut. ”Luna decembrie este un bun prilej de a face diverse cadouri, de la produse cosmetice, bijuterii, până la confecții textile și încălțăminte. Pentru a oferi un cadou util și plăcut celor dragi, vă sfătuiesc să țineți cont de câteva recomandări. La produse cosmetice, de exemplu, consumatorii trebuie să fie atenți la o serie de detalii care să le certifice faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar informarea/etichetarea lor respectă prevederile legale în vigoare. În acest sens, trebuie să aveți în vedere următoarele: să achiziționați produse cosmetice numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscală), de care vor avea nevoie în cazul unei reclamații. În plus, atenționez asupra faptului că produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție, cum ar fi tarabele sau persoane fizice care le comercializează “cu sacoșa”. Să fiți atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranță din filiere paralele. Să verificați dacă ambalajului corespunde, din punctul de vedere al calității, valorii produsului. Sunt șanse mari ca un produs așa-zis “de lux”, ambalat într-o cutie de carton/plastic banală, să fie de fapt o contrafacere. Să examinați cu atenție eticheta, o calitate proastă a tipăririi acesteia putând ascunde o contrafacere. Să citiți cu atenție eticheta și să țineți cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.
De asemenea, trebuie să știți că unii producători și importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii. Majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate precedată de expresia ”A se folosi preferabil înainte de”, urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripționată această dată, exprimată fie prin lună și an, fie prin zi, lună și an, și cu cifre arabe”, a transmis directorul general al ANPC. De asemenea, acesta a mai atras atenția și asupra modului în care se achiziționează bijuteriile, punctând că o bijuterie fină din aur, argint sau bătută cu pietre semiprețioase trebuie cumpărată numai din magazine autorizate să vândă astfel de produse, atenționând că o bijuterie “din argint” vândută la colț de stradă și al cărei preț este mic nu poate fi din argint ! În ceea ce privește confecțiile textile, Paul Anghel a ținut să menționeze că trebuie să se acorde o atenție deosebită produselor care poartă numele unor mărci celebre, dar al căror preț este exagerat de mic în raport cu prețul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute, adăugând că este nevoie de atenție și atunci când se achiziționează încălțăminte. În acest context, șeful ANPC a ținut să mai precizeze: ”Ca un ultim sfat, atât pentru articolele textile, cât și de încălțăminte, trebuie solicitat și păstrat bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, consumatorul dorește să reclame calitatea/siguranța unui produs. De asemenea, mare atenție în cazul promoțiilor! Trebuie verificată valabilitatea acestora (durata), anunțul că acestea se desfășoară în limita stocului disponibil, prețul vechi barat și prețul nou afișat, precum și veridicitatea prețurilor pachetelor promoționale comparând prețul/unitate de produs cu prețul produsului din pachet”.