Luiza Rădulescu Pintilie
Trecerea de la cretă şi burete la tabla interactivă e un necesar pas înainte al procesului educaţional care a fost făcut şi de către sutele de elevi care învaţă în şcolile din comuna Aluniş. Aşa cum lecţiile despre mediul înconjurător şi protecţia acestuia, în fapt despre locul în care trăiesc şi învaţă, precum şi despre calitatea acestuia, cu efect direct asupra propriei sănătăţi, completează, mai nou, noţiunile şi conceptele însuşite la diverse discipline de studiu cu deprinderi practice, de folos pentru o întreagă viaţă. Toate acestea au devenit posibile în contextul aplicării a două proiecte educaţionale pentru care Asociaţia „Împreună pentru Aluniş” a obţinut, în beneficiul instituţiilor de învăţământ, finanţări nerambursabile destinate activităţilor nonprofit, în baza Legii nr. 350/2005, de la Consiliul Judeţean Prahova, în contextul celor două sesiuni ce au fost deschise în vara şi toamna acestui an. Cu experienţa unui proiect similar desfăşurat în anii trecuţi, cu accent pe cunoaşterea, promovarea şi menţinerea vechilor şi frumoaselor tradiţii locale, de data aceasta au fost înscrise două proiecte specifice domeniilor „Cultură şi învăţământ”, „Protecţia mediului”, obţinându-se, în competiţia cu zeci de alte proiecte depuse, finanţări maxime de câte 30.000 de lei, la care s-au adăugat cotele de participare, în valoare de câte 4.000 de lei, ale asociaţiei amintite. Iar obiectivele propuse în cadrul ambelor proiecte – „Un atu actual pentru performanță: de la cretă și burete la tabla interactivă” şi „La Aluniș, grija pentru mediul înconjurător se înrădăcinează precum pomii cei roditori“ – au devenit deja realitate. După cum ne-a confirmat directorul şcolii coordonatoare, Şcoala Gimnazială “Gheorghe Costescu”Aluniş, prof. Maria Dumitru, au fost achiziţionate 4 table interactive şi sunt convinsă că oricine ştie cum arată o tablă “pe stil vechi” dintr-o clasă a unei şcoli şi priveşte imaginea alăturată poate face, cu mare uşurinţă, diferenţa. O diferenţă care este în mod real un atu important, dar şi obligatoriu necesar pentru un învăţământ competitiv, aliniat actualelor exigenţe şi ar fi fost păcat ca o şcoală care şi-a confirmat deja performanţa procesului educativ prin rezultatele obţinute de elevii săi la examenele de admitere şi la alte concursuri şcolare să nu poată asigura, pentru corpul profesoral şi elevi, o dotare pe măsură, aşa cum dispun cele mai multe dintre unităţile de învăţământ cu care au intrat în competiţie. Lecţiile deschise organizate deja , cu participarea unor cadre didactice din alte zone ale judeţului, dar şi cursurile obişnuite, de fiecare zi, au de acum un alt suport tehnic şi educaţional, permiţând valorificarea potenţialului de pregătire şi de creativitate existent şi punându-l mai bine în valoare. Cel de-al doilea proiect (care s-a regăsit între cele 17 declarate câştigătoare din totalul celor 23 înscrise) adaugă alte deschideri pregătirii elevilor, dar şi formării lor ca membri ai comunităţii în care trăiesc. Astfel, au fost achiziţionaţi şi plantaţi peste 40 de pomi fructiferi, au fost realizate acţiuni de ecologizare şi de colectare a deşeurilor în curtea şcolii şi în împrejurimi, au fost achiziţionate unelte pentru întreţinerea spaţiilor verzi, dar a fost stimulată şi creativitatea a aproape o sută de elevi care s-au întrecut în realizarea unor ţinute vestimentare realizate din materiale reciclabile. Şi dacă odată cu acţiunile de îngrijire a pomilor fructiferi plantaţi vor înţelege mai bine ce lung e de fapt drumul de la momentul plantării până la cel al primelor roade şi vor învăţa astfel poate să preţuiască mai mult munca şi rezultatele ei, de ce nu am putea crede că printre micuţii designeri de acum şi modelele care le-au prezentat creaţiile vor fi şi dintre aceia care vor influenţa moda deceniilor viitoare?!
Mărturii ale acţiunilor desfăşurate în cadrul celor două proiecte vor rămâne, cu siguranţă, panoul ilustrativ la care se lucrează în aceste zile şi care va fi expus într-un loc de maximă vizibilitate din şcoala coordonatoare, dar şi excursia la Bucureşti prin care au fost răsplătite implicarea şi entuziasmul, dar a constituit şi un nou prilej de cunoaştere şi învăţare. Fără doar şi poate, dovezile cele mai valoroase sunt însă cele pe care le păstrează de fapt toţi elevii participanţi fiindcă, în mod cert, ceea ce au învăţat şi descoperit, ceea ce au realizat prin propriile puteri au şlefuit deja ceva în modul lor de gândire, de acţiune, şi încă pe termen lung.