Şoferii români s-ar putea trezi cu poliţa RCA prelungită automat pe încă un an, în situaţia în care asiguratul nu notifică compania de asigurări cu 30 de zile înaintea expirării poliţei. O altă prevedere inutilă dă dreptul şoferilor să-şi răscumpere paguba. Concret, cei care nu vor să-şi încarce istoricul cu daune îşi vor putea asuma plata acestora, însă specialiştii spun că e greu de crezut că va apela cineva la această soluţie. În plus dacă acest lucru se va întâmpla, iar respectiva persoană nu va achita răscumpărarea, firmele de asigurări vor ajunge să execute silit clientul.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a eliminat norma RCA prin care reducerile comerciale pentru clienți nu puteau depăși un plafon de 10% și le-a interzis asigurătorilor să folosească indici de încărcare, coeficienți de majorare și/sau corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor care să nu fie fundamentate statistic și actuarial.

„Pentru limitarea creșterii tarifelor RCA la 50%, pe medie, comparativ cu tarifele valabile la 30 iunie 2015, ASF a eliminat din Norma 23/2014 privind RCA prevederea prin care reducerile comerciale pentru clienți nu puteau depăși un plafon de 10%. Ca urmare, asigurătorii au acum libertatea de a acorda orice discount de preț consumatorilor cu un istoric de daunalitate bun, ceea ce se reflectă în tarife contractate semnificativ mai mici decât cotațiile standard practicate de societățile autorizate să vândă RCA”, se arată pe site-ul ASF.

Potrivit raportărilor transmise de societățile de asigurare, spune ASF, în cadrul procesului de monitorizare a evoluției tarifelor RCA instrumentat de ASF, la nivelul lunii ianuarie 2016, prima medie pentru polițe încheiate pe 12 luni, calculată cumulat pentru segmentele autoutilitare/autocamioane și transport de persoane, înregistra o creștere de 42% față de nivelul lunii iunie 2015. Separat, pe segmentul autoutilitare/autocamioane, prima medie a urcat cu 46%, în timp ce pentru vehiculele destinate transportului de persoane creșterea a fost de 61%.

ASF a mai decis eliminarea componentei Carte Verde în cazul vehiculelor care, din cauza limitărilor tehnice sau juridice, nu pot circula în afara teritoriului României.

Prin proiectul noii Legi RCA, ASF propune ca baza CEDAM să fie gestionată în cadrul unui Birou Național al Asigurătorilor de Autovehicule (rezultat din comasarea BAAR cu FPVS), realizându-se astfel o centralizare și o unificare a bazelor de date ce cuprind informații și statistici relevante privind asigurările auto din România. Astfel, vor putea fi reduse contribuțiile obligatorii pentru funcționarea bazei de date, conform solicitărilor exprimate atât de asigurați, cât și de asigurători.

Pentru creșterea nivelului de transparență, ASF propune, în noul proiect de lege înaintat Parlamentului, instituirea obligativității asigurătorului de a pune la dispoziția asiguratului, la cerere, toate informațiile relevante care stau la baza fundamentării tarifului de primă RCA.

Proiectul noii legi RCA are în vedere inclusiv posibilitatea de a suspenda polița RCA pe perioada în care autovehiculul nu este utilizat.

În ceea ce privește emiterea polițelor RCA exclusiv pe persoane fizice (după CNP), este de menționat faptul că legislația europeană impune un sistem de asigurare a răspunderii civile auto bazat pe cu totul alte principii, asigurarea RCA fiind încheiată pe autovehicul în toate statele membre UE.