N.Dumitrescu

Având în vedere problemele generate de pandemie, de războiul de la granița României, criza energetică și nu numai, ce au generat creșteri în lanț ale prețurilor etc., joi, la Ploiești, a fost organizată o dezbatere în care, față în față, s-au aflat reprezentanții autorităților și cei ai mediului de afaceri din Prahova. Organizatori ai evenimentului au fost Camera de Comerț și Industrie (CCI) Prahova, având ca parteneri reprezentanții Guvernului în teritoriu, respectiv conducerea Instituției Prefectului Prahova, dar și de la unele dintre direcțiile deconcentrate din teritoriu, printre care s-au regăsit Inspectoratul Teritorial de Muncă, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă, Administrația Județeană a Finanțelor Publice, Agenția pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii etc., fiind prima de acest gen și în acest format ce a avut loc după valurile succesive ale pandemiei de Covid-19, dar și multitudinea de crize ce au apărut ulterior la nivel național. Așa cum s-a precizat, acest eveniment a fost organizat din dorința de a fi mai aproape de mediul de afaceri – considerat motorul economiei românești, respectiv al județului Prahova – cei prezenți având posibilitatea de a spune cu ce probleme se confruntă, dar și să facă sugestii și propuneri, astfel încât să poată fi eliminate piedicile din activitatea firmelor. ” În ceea ce privește Produsul Intern Brut, la nivel național, Prahova se menține, în continuare, în topul județelor, ocupând locul cinci, iar la PIB pe cap de locuitor, locul nouă. În aceste condiții, felicit mediul de afaceri prahovean că a reușit să reziste într-o perioadă atât de critică, având în vedere multitudinea de probleme generate de criza pandemică, de războiul de la graniță, de criza energetică și celelalte crize care au tot apărut și au afectat toate domeniile. Ceea ce se observă, însă, la nivelul județului, este că există un deficit al balanței comerciale, în sensul că importăm mai mult decât exportăm. Nu este un lucru normal, de aceea ar trebui identificate soluții ca să fie încurajați producătorii locali, astfel încât să nu mai importăm atât de mult, mai ales că în importuri se regăsesc atât produse alimentare, cât și animale vii etc.”, a declarat Aurelian Gogulescu, președintele CCI Prahova. La rândul său, prefectul județului Prahova, Virgiliu Nanu, a precizat că demersul organizării acestei dezbateri – care nu va fi singulară – a plecat tocmai de la necesitatea de a afla, în mod concret, care sunt problemele cu care se confruntă mediul de afaceri prahovean, având în vedere faptul că toate aspectele semnalate vor fi centralizate și vor lua forma unui memoriu care va ajunge și pe masa Guvernului. Iar problemele semnalate nu au fost deloc puține, majoritatea vorbitorilor evidenţiind, în primul rând, lipsa forței de muncă, dar mai ales a persoanelor calificate sau înalt calificate. În acest context, s-a conturat ideea că este nevoie de recalificarea persoanelor care se află în căutarea unui loc de muncă, pe de altă parte punându-se și problema că ar trebui identificată o soluție în ceea ce privește una dintre cerințele de care se lovesc, atunci când sunt în căutarea unui loc de muncă, inclusiv cei care sunt studenți ori abia au terminat facultatea, și anume ”experiența într-un anumit domeniu, care constituie un avantaj”. Având în vedere desele schimbări de miniștri și de reforme în domenii cheie, precum Finanțe, Economie, reprezentanții firmelor au subliniat că este nevoie” de păstrarea lucrurilor bune care există acum”, iar când vine vorba despre facilități, acestea să fie mai bine gândite și să fie, cu adevărat, și în folosul firmelor. Iar pentru că turismul, mai ales la nivel de județ, este considerat atât de important, s-a subliniat că, la nivel național, este nevoie de un parteneriat public-privat în această branșă, deoarece ”un domeniu atât de viu nu poate fi lăsat să moară și trebuie ajutat, financiar, de către stat”. De asemenea, a fost reclamată inclusiv birocrația, existentă în activitatea instituțiilor de la nivel central și local, iar pentru că problema solicitării de multe hârtii este întâlnită și în cazul întocmirii documentației necesare pentru accesarea fondurilor europene, care este destul de stufoasă, s-a subliniat nevoia de debirocratizare.