Ana Maxim
La nivelul județului vor fi organizate, în anul școlar următor, 52 de clase a IX-a în învățământul profesional de zi cu durata de trei ani, la unitățile de învățământ de stat, potrivit proiectului planului de școlarizare întocmit de Inspectoratul Școlar Județean Prahova. În total, sunt propuse 1.456 de locuri pentru elevii care vor finaliza cursurile clasei a opta în această vară și vor dori să învețe o meserie. Cei mai mulți elevi ar urma să fie pregătiți în domeniul mecanică (602 elevi, grupați în 21,5 clase). Ceilalți tineri se vor pregăti în domeniile: electronică automatizări, chimie industrială, electric, construcții instalații și lucrări publice, agricultură, comerț, turism și alimentație, industrie alimentară, fabricarea produselor din lemn, industrie textilă și pielărie, estetica și igiena corpului omenesc. Proiectul planului de școlarizare a fost întocmit pe baza solicitărilor pentru școlarizare transmise de societățile comerciale din județ (în funcție de tipurile de meseriași de care acestea au nevoie). De exemplu, în anul școlar 2016-2017, pentru clasa a IX-a învățământ profesional de zi, Liceul Tehnologic „1 Mai” din Ploiești propune să pregătească 14 elevi pentru calificarea lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic, alți 14 pentru calificarea strungar, dar dorește să organizeze și o clasă de sudori; Colegiul Tehnic “Lazăr Edeleanu” din Ploiești propune o clasă de industrie alimentară, calificarea brutar – patiser -preparator produse făinoase, o clasă de chimie industrială, calificarea operator fabricarea şi prelucrarea polimerilor; Colegiul Tehnic “Toma Socolescu” din Ploiești – două clase în domeniul construcţii, instalaţii şi lucrări publice, calificările: zugrav, ipsosar, vopsitor, tapetar şi instalator instalaţii tehnico-sanitare şi de gaze, o clasă în domeniul fabricării produselor din lemn, calificarea tapiţer – plăpumar – saltelar (singura din județ, de acest fel). Liceul Tehnologic Mecanic din Câmpina și-a propus să organizeze două clase de mecanică (elevii vor obține, la final, calificările mecanic auto și tinichigiu vopsitor auto), o jumătate de clasă pentru viitori confecţioneri produse textile și o jumătate de clasă pentru viitori sudori. Liceul Tehnologic Bărcănești propune două clase de industrie alimentară (calificările brutar – patiser -preparator produse făinoase și preparator produse din lapte) și o clasă de mecanică (aici fiind propusă calificarea mecanic agricol). Totodată, două licee private din Prahova vor să organizeze, în anul școlar următor, șapte clase de învățământ profesional, cu 196 de locuri. La primăvară este așteptat avizul final al ministerului de resort pentru planul de școlarizare pentru anul școlar 2016- 2017, la nivelul Prahovei.
Conform calendarului anunțat de Ministerul Educației și Cercetării Științifice, pe 26 februarie instituțiile de învățământ care organizează învăţământ profesional de stat cu durata de trei ani vor afișa procedura de preselecţie, procedura de admitere, lista cu domeniile, calificările, numărul de locuri disponibile pentru învăţământul profesional de stat şi perioadele de înscriere pentru anul şcolar 2016-2017. În perioada 18-22 aprilie, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ care va avea clase de învăţământ profesional în anul şcolar 2016-2017 se va desfăşura acţiunea “Săptămâna meseriilor”, iar pe 28 aprilie 2016 fiecare instituție va afişa oferta de şcolarizare aprobată. În cadrul primei etape de admitere, în perioada 13-17 iunie şi pe 21 iunie va avea loc înscrierea candidaţilor la şcolile profesionale care organizează preselecţie, pe baza fişei de înscriere completate și, în perioadele 13-17 iunie, 21-24 iunie – înscrierea candidaţilor la şcolile profesionale care nu organizează preselecţie, pe baza fişei de înscriere completate. Școlile vor organiza o probă suplimentară de admitere dacă numărul candidaţilor înscrişi la unitatea de învăţământ este mai mare decât numărul de locuri disponibile. Pot opta pentru învăţământul profesional: elevii înscrişi în clasa a VIII-a, numai după promovarea clasei a VIII-a, absolvenții clasei a VIII-a din seriile anterioare, elevii din învăţământul special care finalizează învăţământul secundar inferior.