Ana Maxim

Salina Slănic – unul dintre cele mai căutate obiective turistice ale Prahovei – este închisă pentru public încă din 25 noiembrie 2015, pentru realizarea unor investiții menite a oferi turiștilor și personalului minei condiții de maximă siguranță în caz de incendiu. După cum ne-au transmis reprezentanții Societății Naționale a Sării S.A., la Slănic sunt necesare lucrări tehnice de consolidare a tavanelor și de realizare a unei galerii de evacuare în caz de urgență. Deocamdată, nu este stabilită o dată la care mina – vizitată anual de zeci de mii de turiști – se va redeschide. În paralel se efectuează lucrări și pentru realizarea unui nou sistem de transport pentru turiști. Liftul vechi nu este funcțional din 2014 când, din cauza unei defecțiuni, acesta a căzut în gol câțiva metri, așa că până la închiderea temporară a minei, în luna noiembrie 2015, accesul vizitatorilor s-a făcut cu ajutorul microbuzelor.
Potrivit SNS, au fost demarate lucrări de reparații la structurile miniere ce vor servi ca suport pentru liftul ce urmează a fi realizat. În acest sens, au fost întreprinse măsuri pentru îmbunătățirea aerajului și a gradului de confort în zona tampon de acces în subteranul minei Unirea. În ceea ce privește fosta mașină de extracție (liftul care s-a defectat în 2014), aceasta nu va mai putea fi folosită pentru transportul vizitatorilor. Vechiul lift va deveni obiect de muzeu și va fi folosit numai la transportul mărfurilor pentru chioșcurile din subteran, susțin cei de la Societatea Națională a Sării S.A.
Pentru realizarea unui nou sistem de transport a fost identificat amplasamentul vechiului puț Carol, fiind deja demarate lucrări de reparații și fiind realizat releveul puțului, necesar pentru proiectarea noului lift. „Pentru anul 2016 este prevăzută în programul de investiții achiziționarea unui nou sistem de transport pe puțul Carol. Concomitent cu crearea acestei variante de transport pe verticală a vizitatorilor, pentru reluarea activității turistice și menținerea sistemului de transport auto se intenționează, pentru acest an, reabilitarea traseului de acces în mina turistică prin asfaltarea carosabilului galeriei de coastă pe un tronson de 425 de m. În scopul punerii în siguranță a accesului vizitatorilor, sunt prevăzute lucrări de execuție a celei de-a doua căi de ieșire din spațiul subteran, la o capacitate de evacuare adecvată unui număr de persoane – galerie de legătură între Mina Cantacuzino și Unirea”, ne-au transmis reprezentanții Societății Naționale a Sării. Totodată, reprezentanții SNS ne-au transmis că analizează posibilitatea prestării serviciului de transport în subteran cu personal propriu și microbuze hibrid, care poluează mai puțin. Reamintim că, acum câteva luni, mai multe persoane au protestat vizavi de faptul că transportul turiștilor este efectuat, de mai multe luni, cu microbuze care poluează aerul din salină.
În ceea ce privește amenajarea Minei Unirea, în ansamblu, SNS a menționat că există un proiect în acest sens, pentru care a fost întocmit un studiu de fezabilitate, a fost realizat un grafic privind prioritizarea investițiilor, astfel încât să poată fi asigurată finanțarea lucrărilor din resurse proprii. Pe lângă achiziționarea noului sistem de transport, anul acesta mai sunt prevăzute în programul de investiții, pentru spațiul subteran: dotarea cu aparaturi a magazinului din salină, achiziția unor karturi pentru a suplimenta numărul locurilor de joacă, achiziționarea unui panou cu afișaj LED pentru monitorizarea în permanență a temperaturii și umidității în subteran și a unui container sanitar. Mina Unirea, situată la o adâncime de 208 metri, pe o suprafață de 53.000 de mp, a fost deschisă vizitării după anul 1970, și are un microclimat constant: temperatura de circa 13 grade Celsius, umiditate de 60%, radiațiile fiind de 80 de ori mai mici decât la suprafață.