V. Stoica
La finalul anului trecut, Guvernul României a adoptat o hotărâre privind aprobarea Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), inițiat de Ministerul Educației, program cu finanțare din PNRR în valoare de 543 milioane de euro. Prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar vor fi acordate granturi în valoare de maximum 200.000 euro/școală pentru cel puțin 2.500 de unități de învățământ de stat, de nivel primar si gimnazial cu prioritate de intervenție ridicată, din lista celor 3.235 de școli eligibile identificate prin utilizarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE). Unitățile de învățământ care vor beneficia de aceste granturi vor fi stabilite prin ordin al ministrului Educației în luna ianuarie a anului 2022. Pana la finalul lunii martie 2022, primele 750 de unități de învățământ vor beneficia de finanțare, a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.
În lista unităților școlare eligibile se află și 103 școli primare și gimnaziale din județul Prahova, inclusiv din municipiile Ploiești și Câmpina (acestea pot fi vizualizate aici: https://www.edu.ro/sites/default/files/Lista%20unitati%20invatamant%20eligibile%20PNRAS_PNRR_0.pdf ).
Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație reprezintă un instrument de avertizare privind riscul de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii, precum și pentru intervenția în vederea reducerii acestora. MATE conține atât cadrul metodologic, procedurile operaționale și un set de instrumente necesare pentru identificarea riscului, cât și un pachet de măsuri și acțiuni care vor contribui într-o manieră integrată la avertizarea timpurie și reducerea riscului, structurat pe trei componente: prevenire, intervenție și compensare a abandonului școlar. MATE se bazează pe cinci piloni: abordare multidisciplinară, colaborare, măsuri de prevenire, intervenții diferențiate pe niveluri de gravitate a situației și pregătirea cadrelor didactice. Potrivit Ministerului Educației, tipurile de activități eligibile în PNRAS sunt foarte diversificate, precum activități pedagogice și de sprijin – cursuri remediale, activități de tip școală după școală, asigurarea consilierilor şi mediatorilor școlari în comunitățile roma, orientare școlară, cursuri de educație parentală, metode de predare pentru elevii cu CES, sprijin pentru concursuri școlare și orice alte activități adaptate elevilor din grupuri vulnerabile (elevi romi, elevi cu nevoi educaționale speciale, alți elevi cu risc ridicat de abandon școlar); activități outdoor, recreative, cercuri școlare, activități de sprijin individualizat, subvenții, activități extracurriculare, vizite de documentare, excursii, tabere, festivaluri, activități nonformale, activități culturale comunitare, sportive, susținerea unor parteneriate între școli și alte entități, sprijin pentru participare la concursuri, activități de networking școlar etc.; achiziția de echipamente IT, software, echipamente sportive, birotică, amenajare spații de lectură, amenajarea curții școlii, abonamente internet, kituri științifice, abonamente la platforme educaționale, cheltuieli cu mentenanța.