Valoarea totală a celor două obiective de infrastructură rutieră, estimată la 110 milioane de lei

V. Stoica

Ministerul Transporturilor așteaptă, până la finalul acestui an, opiniile celor interesați de proiectele de realizare a două pasaje rutiere destinate descongestionării traficului la intrare și la ieșire din orașul Sinaia. Astfel, în transparență decizională se află cele două hotărâri de Guvern prin care se vor aproba indicatorii tehnico-economici aferenți celor două pasaje.
Primul vizează realizarea unui pasaj rutier la intersecția DN 1 cu Bulevardul Republicii (Sinaia Sud), al cărui amplasament este situat în partea de sud a orașului Sinaia, la intersecția drumului național cu bulevardul Republicii, adică la bifurcația intrării în oraș cu DN1. Suprafața necesară estimată realizării lucrării este de circa 1,2 hectare, ce se află parțial în proprietatea publică a orașului Sinaia și parțial în domeniul public al statului – în administrarea C.N.A.I.R. – S.A. și C.N. C.F.R. – S.A. În zona de protecție a căii ferate București – Brașov este necesar trasferul unei suprafețe de 36 mp de la C.N. C.F.R. – S.A.
„În prezent traficul rutier în interiorul orașului Sinaia se realizează cu dificultate din cauza numărului mare de autovehicule ce tranzitează DN 1 prin interiorul orașului, dar și a trecerilor de pietoni și a traficului local aferent străzilor care converg în DN 1. Intersecția drumului național DN 1 cu Bulevardul Republicii nu este semaforizată, reglementarea circulației realizându-se cu ajutorul indicatoarelor rutiere și a marcajelor rutiere longitudinale și transversale. Punctul de conflict este generat de virajul la stânga al vehiculelor care doresc să intre (prin Bulevardul Republicii) în centrul orașului Sinaia și care au prioritate față de vehiculele care circulă pe DN 1 pe sensul Brașov – București.
Acest fapt conduce la timpi mari de așteptare în coloanele care se formează din cauza staționării îndelungate a autovehiculelor în interiorul orașului, consum sporit de carburant, poluare fonică și emisii crescute de noxe. Conform studiului de trafic elaborat în perioada de trafic intens, au fost înregistrate aproximativ 23.646 vehicule echivalate/zi.
În vederea fluidizării traficului se propune reamenajarea acestei zonei prin realizarea unui pasaj rutier. Obiectivul face parte din programul “Măsuri de sporire a capacității de circulație pe DN 1 Valea Prahovei, sectorul de drum Comarnic – Predeal” și este prevăzut în cadrul POIM 2014-2020. Strategia de realizare a pasajului rutier se încadrează în soluțiile tehnice în vederea creșterii gradului de siguranță rutieră și implicit scăderea numărului accidentelor rutiere și îndeplinirea obiectivului impus în Strategia Națională de Siguranță Națională Rutieră pentru perioada 2016 – 2020. Din punct de vedere funcțional și al traficului, obiectivul se încadrează în clasa de importanța II şi va avea lungimea de 438,00 m. Principalul avantaj al acestei investiții este că va putea asigura o viteză crescută a traficului de tranzit și fluidizarea acestuia, reducerea costurilor călătoriei, eliminarea ambuteiajelor, reducerea riscului de accidente, sporirea siguranței participanților la traficul auto și pietonal, reducerea noxelor și zgomotului din zonă”, se arată în documentația aferentă acestui pasaj rutier din sudul orașului Sinaia.
Valoarea estimată a acestui obiectiv este de 53,5 milioane de lei, din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Al doilea pasaj ar urma să fie construit la intersecția DN 1 cu Bulevardul Ferdinand (Sinaia Nord)”, respectiv la ieșirea din oraș spre Bușteni – DN1. Acesta este un alt punct în care apar dese aglomerări în trafic, unde reglementarea circulației la nivelul intersecției se face prin dirijare cu ajutorul indicatoarelor rutiere și al marcajelor rutiere longitudinale și transversale, Bulevardul Ferdinand fiind drumul cu prioritate, în timp ce DN1 este drumul fără prioritate.

„La decizia poliției rutiere, intersecția este uneori dirijată de agenți de poliție, atunci când condițiile de trafic impun acest lucru. Punctul de conflict este generat de virajul la stânga al vehiculelor care doresc să intre în DN1 dinspre Bulevardul Ferdinand și care au prioritate faţă de vehiculele care circulă pe DN1. Această reglementare a priorităţilor în intersecţie fragmentează practic circulaţia rutieră pe DN1, afectând astfel fluenţa circulaţiei rutiere. Implementarea proiectului de realizare a unui pasaj rutier la intersecția DN1 cu Bulevardul Ferdinand, va conduce la identificarea celor mai bune soluții tehnice necesare în vederea creșterii gradului de siguranță rutieră și implicit scăderea numărului accidentelor rutiere, fapt ce corespunde obiectivului impus de Uniunea Europeană. Obiectivul face parte din programul “Măsuri de sporire a capacității de circulație pe DN 1 Valea Prahovei, sectorul de drum Comarnic – Predeal” și este prevăzut în cadrul POIM 2014-2020. Strategia de realizare a pasajului rutier se încadrează în soluțiile tehnice în vederea creșterii gradului de siguranță rutieră și implicit scăderea numărului accidentelor rutiere și îndeplinirea obiectivului impus în Strategia Națională de Siguranță Națională Rutieră pentru perioada 2016 – 2020. Conform studiului de trafic elaborat în perioada de trafic intens au fost înregistrate aproximativ 18.688 vehicule echivalate/zi. Pentru fluidizarea traficului pe DN1, la ieșirea din oraşul Sinaia, este necesar să se realizeze un pasaj rutier. Din punct de vedere funcțional și al traficului, obiectivul se încadrează în clasa de importanță II şi va avea lungimea de 382,50 m”, arată reprezentanții Ministerului Transporturilor, în documentația aflată în dezbatere publică zilele acestea. În acest caz, suprafețele necesare pentru realizarea obiectivului se află în proprietatea publică a orașului Sinaia (1,02 ha), Bușteni (0,32 ha), în domeniul public al statului – în administrarea CNAIR SA și Administrației Naționale Apele Romane și 31 mp proprietate privată care necesită expropriere. Costurile pentru realizarea acestui al doilea pasaj sunt estimate la circa 56,5 milioane de lei.