La ultimul recensământ, în România au fost înregistraţi oficial 870.774 romano-catolici, iar în Prahova -1807
Credincioşii catolici sărbătoresc, mâine, Floriile, zi care aminteşte de intrarea triumfală a lui Isus în Ierusalim, unde a fost întâmpinat de mulţimi de oameni cu ramuri de finic. Potrivit datelor ultimului recensământ, din 2011, în România erau înregistraţi oficial 870.774 romano-catolici, iar în Prahova 1807 , dintre care 807 în Ploieşti.
„În mod tradiţional, în Duminica Floriilor, Arhiepiscopia Romano-Catolică de Bucureşti organiza o procesiune pe străzile Bucureştiului, care, anul acesta, pentru a doua oară, nu poate avea loc, din cauza pandemiei. Cu toate acestea, la îndemnul Papei Francisc, care a spus, referitor la pandemie, că ‘suntem cu toţii în aceeaşi barcă’, înţelegem că suferinţele şi modul negativ în care viaţa ne-a fost afectată în această perioadă capătă un sens nou prin sărbătorile pascale: jertfa de sine a lui Isus dă o nouă perspectivă modului nostru de a trăi. Ne pregătim să celebrăm Paştele în condiţii de siguranţă sanitară, în colaborare cu autorităţile statului”, a declarat, pentru AGERPRES, preotul Tarciziu Şerban, purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Bucureşti.
El a subliniat că Sărbătorile Pascale care se apropie „cheamă la o înnoire a minţii şi a modului de a trăi”.
„Sărbătoarea Floriilor evocă, în esenţă, evenimentul intrării mesianice a lui Isus Cristos în Ierusalim. Înconjurat şi aclamat de apostoli, de ucenici şi de o mare parte a populaţiei ca Mesia Cel Aşteptat, Isus intră în Ierusalim aducând un mesaj de abatere de la calea corupţiei şi abuzurilor şi de convertire la calea respectării Legii lui Dumnezeu. Sărbătoarea Floriilor nu poate fi disociată de cea a Paştelui şi marchează intrarea în pregătirea liturgică pentru Moartea şi Învierea lui Isus a Săptămânii Mari. Textele evanghelice din Duminica Floriilor anticipează acest fapt, precizând că mesajul lui Isus nu a fost agreat de autorităţi. Acestea, după ce au căutat să-l compromită în multe feluri, i-au înscenat un proces care a decis condamnarea la moarte prin răstignire a lui Isus, pusă în aplicare în aceeaşi zi, eveniment pe care îl comemorăm în Vinerea Mare, iar în Duminica Învierii noi sărbătorim tocmai victoria lui împotriva morţii”, a explicat preotul.
În vechime, Duminica Floriilor, începutul săptămânii Paştilor, mai era numită Duminica aspiranţilor sau a candidaţilor la botez, pentru că în această zi catehumenii (cei care urmau să se boteze) mergeau cu mare solemnitate la episcop spre a-i cere să fie admişi la botez, iar acesta le dădea să înveţe Simbolul credinţei (Crezul). Se mai numea şi Duminica graţierilor, pentru că, în cinstea ei, împăraţii acordau graţieri.
Cu ziua de Florii începe ultima săptămână a Postului Paştilor, numită Săptămâna Patimilor, în care creştinii se pregătesc să întâmpine marea sărbătoare a Învierii Mântuitorului Isus Cristos.