Violeta Stoica

Compania Națională de Autostrăzi a găsit, în cele din urmă, finanțare pentru eliminarea “punctelor negre”– zonele în care au loc cele mai multe accidente rutiere – de pe traseul Drumului Național 1, prin semnarea unui contract de finanțare a unor lucrări destinate îmbunătățirii siguranței rutiere, care se vor efectua și în mai multe locații din județul Prahova.
Sectoarele de drumuri naționale care străbat județul Prahova au rămas, de-a lungul timpului, în topul zonelor cu cele mai mari probleme ridicate de accidentele rutiere. În afara parapeților separatori de sens, DN1 are nevoie, de la București la Brașov și nu numai, și de alte măsuri care să reducă numărul morților și al răniților de pe această șosea națională care este extrem de aglomerată și, prin urmare, generatoare de accidente rutiere soldate cu zeci de victime.
Reprezentanții Poliției Rutiere au semnalat în ultimii ani, la nivel național, existența a peste 130 de așa-zise “puncte negre”, adică a zonelor cu potențial crescut de accidente grave. Practic, un sector de drum este considerat “punct negru” dacă, pe o perioadă de cinci ani și pe o distanță de maximum un kilometru, s-au produs peste 10 accidente rutiere grave cu tot atâtea victime, morți sau răniți.
DN 1, una dintre cele mai circulate artere rutiere din România, aglomerată la limita răbdării în perioada vacanțelor sau la fiecare sfârșit de săptămână, a rămas, din păcate, și unul dintre drumurile naționale cu cele mai multe accidente rutiere soldate cu morți și răniți grav de pe întreg teritoriul României. Potrivit reprezentanților Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, în luna noiembrie a fost aprobată finanțarea pentru proiectul „Modernizarea infrastructurii privind siguranța circulației pe DN1, în sate liniare şi puncte negre”, iar Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial ”Transport” 2007-2013 și Compania Națională de Autostrăzi şi Drumuri Naționale din România SA au semnat contractul de finanțare pentru acest proiect. Prin implementarea acestuia, se urmărește proiectarea de măsuri pentru îmbunătățirea siguranței circulației rutiere sau pietonale pentru un număr de 34 de sectoare de drum ce se vor împărți în două faze. Prima dintre aceste etape vizează dezvoltarea unor măsuri de combatere a evenimentelor rutiere, de îmbunătățire a siguranței circulației prin amenajarea a 18 zone considerate periculoase de pe Drumul Național 1, cu rambursarea cheltuielilor eligibile din Programul Operațional Sectorial Transport 2007 – 2013. A doua fază, va urmări dezvoltarea unor măsuri de combatere a evenimentelor rutiere, de îmbunătățire a siguranței circulației prin amenajarea a 16 zone considerate periculoase de pe Drumul Național 1, cu rambursarea cheltuielilor eligibile din Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020. Principalele avantaje ale implementării proiectului sunt, potrivit reprezentanților
CNADNR, reducerea numărului de accidente grave în localitățile străbătute de DN1 prin implementarea unor soluții tehnice pentru desfăşurarea traficului rutier în condiții de siguranță şi confort atât pentru pietoni, cât şi pentru conducătorii auto, prin amenajarea şi îmbunătățirea intersecțiilor cu drumurile laterale, a parcărilor şi a stațiilor pentru transportul public, dar și prin separarea traficului prin zone mediane şi amenajarea de sensuri giratorii, insule denivelate.
Valoarea fazei I a proiectului este de 53.040.949 lei, din care valoarea totală eligibilă este de 42.878.439 lei.
Modernizarea infrastructurii privind siguranța circulației pe DN 1 vizează lucrări de fluidizare a traficului în mai multe locații din județul Prahova, considerate zone cu pericol de producere a accidentelor rutiere, cum sunt intrarea în Sinaia, Potigrafu, Puchenii Moșneni, Puchenii Mari, Bărcănești-Românești, Bănești, Cornu, Nistorești și Comarnic.