N.Dumitrescu
Dată fiind pandemia, se pare că românii au conștientizat până la urmă faptul că la numărul 112 se apelează doar în caz de urgență! Confirmarea a venit chiar ieri de la Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) – administratorul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență – potrivit căruia cetățenii au sunat mai responsabil la numărul 112 în acest an, apelurile non-urgente fiind în scădere cu 18,31% în comparație cu perioada similară din 2019. ”Cu toate că în ultimele luni țara noastră s-a confruntat cu pandemia de COVID-19, este remarcabil că, și în acest context, numărul de apeluri non-urgente a scăzut, ceea ce demonstrează că românii au înțeles importanța apelării responsabile a numărului unic de urgență. Le reamintim cetățenilor, astfel, ca să sune la 112 doar atunci când au cu adevărat o urgență”, se precizează într-un comunicat de presă al instituției. Conform ultimelor statistici, în primele șase luni ale acestui an s-au înregistrat 4.896.707 de apeluri la Serviciul de urgență 112, cu 14,33% mai puține față de aceeași perioadă a anului trecut. Astfel, potrivit STS, în perioada ianuarie – iunie 2020, din totalul de 4.896.707 apeluri, un număr de 2.669.464 apeluri au reprezentat urgențe (54,52%), iar 2.227.243 au fost apeluri non-urgente (45.48%). În funcție de agențiile specializate de intervenție către care operatorii STS au transferat apelurile, situația se prezintă astfel: Ambulanță – 54,03% (1.770.037 apeluri), urmate de Poliție – 23,29% (762.853 apeluri), ISU-SMURD –17,70% (579.682 apeluri), Jandarmerie – 4,33% (141.972 apeluri) și alte agenții – 0,65% (21.269 apeluri). În contextul pandemiei, operatorii STS au preluat 70.338 de apeluri prin care cetățenii semnalau simptome ale virusului, faptul că s-au întors din zone de focar, au intrat în contact cu persoane confirmate pozitiv sau că au cunoștință de încălcări ale restricțiilor stabilite de autorități. STS a mai menționat și faptul că, în prima jumătate a acestui an, cetățenii din zona București-Ilfov au apelat cu cea mare responsabilitate Serviciul de urgență 112, fără ca pe lista zonelor din țară unde să se înregistreze situații asemănătoare să fie nominalizată și Prahova. Cu toate acestea, reamintim faptul că, în conformitate cu statisticile valabile în primul trimestru al acestui an, în județul nostru au fost raportate peste 92.000 de apeluri la 112, numărul acestora fiind în continuă descreștere, în contextul în care în luna ianuarie prahovenii apelaseră de 32.182 de ori, în februarie de 30.408 de ori, în luna martie apelurile la 112 scăzând semnificativ, fiind înregistrate 29.818 de solicitări. De adăugat faptul că, potrivit statisticilor valabile pe primele trei luni ale anului în curs, din aceste valori înregistrate, crescuse semnificativ și numărul apelurilor pentru situații reale de urgență înregistrate în Prahova, în februarie procentul acestora fiind de 58,63%. Conform noii legislații adoptate la sfârșitul lunii martie a.c., apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește cu amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 la 200 de ore de activități în folosul comunității, iar alertarea falsă a agențiilor de intervenție se sancționează cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 la 400 de ore de activități în folosul comunității. Pe de altă parte, STS a reamintit și faptul că a fost operaționalizat numărul TELVERDE – 0800.800.358, linie telefonică alocată strict pentru informarea cetățenilor despre COVID-19.