Rodica Paraschiv
Deputat PSD Prahova
Marți, 23 iunie, în calitate de vicepreședinte al Comisiei pentru transporturi și infrastructură, am participat la întâlnirea cu reprezentanți ai feroviarilor – Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, Federației Naționale Drum de Fier și Federației Naționale Elcatel –, la care au fost prezenți și reprezentanții Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Ministerului Finanțelor Publice și reprezentantul Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER. La întâlnire nu a fost prezent niciun reprezentant al Ministerului Muncii și Protecţiei Sociale, fapt care demonstrează dezinteresul unor membri ai Guvernului Orban pentru această categorie foarte importantă a sistemului de transport din România!
Întâlnirea a fost necesară, având în vedere că Legea privind Statutul personalului feroviar, adoptată în vara anului trecut, dar care nu a fost promulgată de Președintele României, a fost retrimisă spre reexaminare Parlamentului. Până acum, Senatul, ca primă Cameră sesizată, a respins obiecțiile formulate de către președintele Klaus Iohannis și a adoptat-o în forma inițială.
Comisia pentru muncă și protecție socială din Camera Deputaților a respins, la rândul său, solicitările formulate de președintele Iohannis și a decis să se supună plenului Camerei Deputaților raportul de adoptare a Legii privind Statutul personalului feroviar în forma inițială.
Guvernul nu a transmis Parlamentului un punct de vedere, ci doar opinii separate ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.
Dacă punctul de vedere al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor este în favoarea adoptării proiectului de Lege privind Statutul personalului feroviar, nu același lucru se poate spune despre celelalte două ministere menționate, pentru că atât Ministerul Muncii și Protecției Sociale, cât și cel al Finanțelor Publice, au emis un punct de vedere negativ, motivând că trebuie reanalizate drepturile de natură salarială ale personalului feroviar din instituțiile publice!
Proiectul de lege privind Statutul personalului feroviar are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal pentru activitatea personalului feroviar, ținând cont de specificul acesteia, precum și de responsabilitățile în siguranța circulației feroviare.
Subfinanțarea sectorului feroviar, foarte pregnantă în ultimii 15 ani, a condus implicit și la o degradare a condițiilor de muncă în care își desfășoară activitatea personalul feroviar cu responsabilități în siguranța circulației feroviare, angajații fiind nevoiți să lucreze în spații insalubre, acolo unde acestea există!, să folosească instalații și material rulant vechi de peste patru decenii.
Sunt necesare adoptarea și ulterior promulgarea acestei legi, mai ales că nu afectează principiul contributivității și nu implică generarea de plăți retroactive a diferențelor dintre cota de contribuții stabilită pentru condiții normale de muncă și cele stabilite pentru condiții speciale de muncă, după data de 1 aprilie 2001.
Partidul Social Democrat susține adoptarea Legii privind Statului personalului feroviar, așa cum a făcut-o și anul trecut și solicită Președinției României să promulge această lege care le face dreptate ceferiștilor!