F. T.
„În scopul prevenirii infectării cu Coronavirus (COVID -19) sau alte infecţii respiratorii, pe perioada epidemiei cu acest virus, vă adresăm rugămintea de a evita prezenţa la sediul instanţei, dacă aceasta nu este absolut necesară, prin utilizarea aplicaţiei TDS -acces dosar electronic, transmiterea documentelor exclusiv în format electronic, solicitarea judecării în lipsă sau amânarea judecării, pe considerente de boală, dacă este cazul.
Pentru a respecta orele fixate în citaţie, se recomandă părţilor să se prezinte la sediul Tribunalului cu aproximativ 20 de minute înainte de ora stabilită, pentru a completa formularul obligatoriu de acces în instanţă. Este obligatorie purtarea de măşti de către toţi participanţii la proces, opţionale fiind vizierele şi mănuşile”.
Apelul de mai sus, formulat de către magistrat Alina Anton – purtătorul de cuvânt al Tribunalului Prahova – este, cu siguranţă, cel mai important pasaj dintr-un comunicat al instanţei, în care se face referire la noile reguli instituite odată cu reluarea activităţii instituţiei. Idiferent de ce parte a baricadei vă aflaţi: reclamant sau pârât. Nu de alta, dar căi de atac la o hotărâre mai există. Cât sunteţi şi dumneavoastră, justiţiabilii, cât sunt şi angajaţii instituţiei, sănătoşi. Altfel…
Altfel, mai sunt şi alte norme de care trebuie să se ţină seama odată cu reluarea graduală a activităţii de judecată la Tribunalul Prahova, prezentate în acelaşi comunicat.
Cum ar fi faptul că: „Începând cu data de 15 mai 2020, grefierul de şedinţă alocat fiecărui complet de judecată va întocmi o situaţie cu privire la dosarele suspendate pe perioada stării de urgenţă, pe care o va înainta completului de judecată, urmând ca judecătorul responsabil de dosar să dispună măsurile premergătoare repunerii pe rol, respectiv alocarea pe termene a acestor cauze, având în vedere criterii precum: caracterul urgent al cauzei, data înregistrării dosarelor în instanţă şi în sistem, complexitate, asigurarea unei durate rezonabile a şedinţei de judecată etc.
Sau: „Listele de şedinţă vor fi structurate în loturi de dosare, fiecare lot având un minimum de 5 dosare în materie nonpenală şi 3 dosare în materie penală, pentru care se vor stabili intervale orare, pe citaţiile emise urmând a fi menţionată ora de începere a intervalului orar alocat”
Ori: „Numărul de dosare care se vor judeca în lotul respectiv are caracter de recomandare și va fi stabilit de fiecare complet de judecată astfel încât, în cazul ședințelor mari, să nu se ajungă la un timp foarte lung de desfășurare a ședințelor”.
Nu în ultimul rând: „La întocmirea listelor de şedinţă, completurile de judecată vor avea în vedere şi perioada de timp necesară pentru aerisirea şi dezinfectarea sălilor de judecată după fiecare lot de dosare, estimată la minimum 10 minute”.
Fără a se face rabat: „La stabilirea loturilor de dosare, completurile de judecată vor avea în vedere şi numărul maxim de persoane care pot avea acces în sălile de judecată ale tribunalului, stabilite cu respectarea distanţei minime obligatorii de protecţie de 1,5 metri între persoane. Se recomandă ca numărul maxim de persoane din fiecare sală de judecată să fie: la sala 1 – parter (10-12 persoane); la sala 2 – mezanin (14-16 persoane); la sala 3 – mezanin – sala penală (14 persoane); la sala 4 – etajul 2 (8-10 persoane); la sala 5 – etajul 2 (6-7 persoane).
Nu uitaţi: „Listele de şedinţă vor fi publicate pe portalul Tribunalului Prahova, cu cel puţin două zile înaintea termenului stabilit pentru şedinţa de judecată (…), cu excepţia cauzelor pentru care s-a fixat un termen de judecată mai scurt de 2 zile, în conformitate cu dispoziţiile legale”.
Fireşte că: „Pentru a nu se încălca dreptul la apărare al părților, nu se vor striga cauze mai devreme decât ora stabilită pentru judecată, cu excepția situației în care toate părțile sunt prezente sau este sigur că nu se vor prezenta”.
Clar: „Completurile de judecată din domeniul dreptului penal vor examina posibilitatea utilizării, în continuare, în condiţii procedurale a mijloacelor tehnice necesare asigurării audierii persoanelor private de libertate prin videoconferinţă. Această măsură va putea fi dispusă şi utilizată şi în cauzele nonpenale, dacă se apreciază necesar”. O chestiune de bun simţ şi nu numai: „Se recomandă completurilor de judecată ca în sălile de şedinţă să păstreze câte un rând liber între două rânduri ocupate, astfel încât să fie respectată distanța minimă obligatorie de protecție de 1,5 metri între persoane”.
Şi acum, programul: Compartimentul Arhivă Secţia I Civilă, Secţia Penală, Secţia a II a Civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal: zilnic 09.00-13.00. Compartimentul Arhivă Faliment: luni, miercuri, vineri 10.00-12.00; Compartimentul Registratură: zilnic 09.00-13.00; Biroul de Relaţii şi Informaţii Publice : luni 09.00-19.00, marţi-vineri 09.00-16.00; Birou Expertize: zilnic 09.00-12.00, marţi 14.00 – 15.30; Birou Apostilă: marţi şi joi; 09,30-11,30 depunere cereri, marţi şi joi 13.00-14.00 eliberare acte apostilate; Grefierii delegaţi la Biroul de Relaţii şi Informaţii Publice şi la Biroul de Apostilă vor prelua şi vor elibera cererile şi documentele solicitate în arhiva aflată la parterul clădirii. Studiul dosarelor de pe rolul Secţiei I Civile, Secţiei Penale conform planificării va fi efectuat la sala 7, etajul 2. Studiul dosarelor de pe rolul Secţiei a II-a Civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal se va realiza la arhiva respectivei secţii aflată la parter. Studiul dosarelor de către experţi va fi realizat în arhiva de la etajul 4. Studiul dosarelor de insolvenţă de către lichidatori şi avocaţi va fi realizat în arhiva de la etajul 4.
Una peste alta: Sunt multe, foarte multe reguli de conduită care au început a se aplica la Tribunalul Prahova. Ar mai fi, de exemplu, faptul că „Accesul şi staţionarea justiţiabililor şi/sau reprezentanţilor acestora şi ale celorlalţi participanţi la proces în incinta instanţei, în sălile de judecată sau în compartimentele care desfăşoară program cu publicul, cât şi în holuri se realizează cu sprijinul jandarmilor care asigură paza instituţiei şi este permis doar pentru timpul strict necesar desfășurării activității”.
Sau, că „Accesul şi staţionarea justiţiabililor şi/sau reprezentanţilor acestora şi ale celorlalţi participanţi la proces în incinta instanţei, în sălile de judecată sau în compartimentele care desfăşoară program cu publicul, cât şi în holuri se realizează cu sprijinul jandarmilor care asigură paza instituţiei şi este permis doar pentru timpul strict necesar desfășurării activității specifice”.
Sunt multe, foarte multe recomandări şi obligaţii în comunicatul de presă al Tribunalului Prahova.
Dacă toate acestea fi-vor respectate, e timp şi pentru alte căi de atac.
E timp pentru toate.