Nicoleta Dumitrescu
Cu siguranță, nu este copil de vârsta școlii – indiferent în ce clasă s-ar fi aflat – să nu se fi rugat în gând, măcar o dată, ca o minune să se întâmple în așa fel încât să nu mai fie nevoit să meargă la cursuri și să stea acasă. Iată că minunea s-a întâmplat, iar coronavirusul nu a fost zgârcit deloc! Cu o viteză amețitoare, noul virus a traversat lumea de la un capăt la altul și, în goana lui nebună de a găsi cât mai multe trupuri de care să se agațe, a închis și porțile instituțiilor de învățământ, fără să țină cont că este vorba de creșă ori de universitate.
A făcut liniște și în parcuri, dar și pe străzi, COVID-19 transformându-se, de săptămâni bune încoace, într-un soi lugubru de sperietoare-gardian, în fața căruia nimeni nu are curajul să miște, respirația fiind atât de ușoară încât musca, prin zborul ei nestingherit, să se poată simți vedetă.
Iar recomandarea ”stați în casă” parcă ar fi răzbunat și toate visurile cu ochii deschiși ale copiilor de a nu mai merge la școală, ca un soi aparte de dorințe neîmplinite adunate de-a lungul anilor.
Numai că vacanța forțată în timpul destinat cursurilor a fost doar o bucurie de moment. Departe de clasă, de bănci, de tablă și laboratoare, școala a fost nevoită să se reinventeze, astfel încât materia nepredată să nu încremenească pe loc. A intervenit online-ul, în cazul elevilor dexteritatea folosirii tuturor aplicațiilor din telefon sau al unui calculator, inclusiv ușurința tastării unui mesaj cu degetul mare de la ambele mâini, găsindu-și acum utilitatea pe deplin, ștergând cu buretele toată cicăleala părinților care nu-și vedeau odrasele acasă decât cu ochii-n ecranul telefonului mobil.
Așa că, pe principiul ”Dacă nu vine Mahomed la munte, vine muntele la Mahomed”, și școala a venit în casele copiilor, suficient de mult sau de puțin – părerile fiind destul de împărțite – cât să se mențină trează atenția la studiu, pe modelul orelor de clasă. S-au repetat formule, definiții, s-au dat teste şi exerciții pentru acasă, chiar dacă elevii erau în ”clasa de acasă”!
Dacă școala-online a ajuns și în toate sătucele din România, inclusiv acolo unde ”naveta” se făcea mergând pe jos, iar toaletele sunt încă într-un colț al curții, nimeni nu poate să garanteze! Oricum, părinții cu doi-trei copii de școală acasă au văzut singuri cât este de greu să-mparți un calculator la șase mâini, având în vedere că, de regulă, orele on-line se desfășurau cam în același interval de timp. Pe de altă parte, acest nou tip de predare a materiei i-a prins pe picior greșit inclusiv pe profesori, lucrul cu calculatorul, dar mai ales desfășurarea orelor on-line nefiind la îndemâna multora dintre ei.
Iar la începutul acestei săptămâni, a venit anunțul: elevii vor reveni în bănci abia în următorul an școlar! Având în vedere că, dincolo de toate, pe primul loc se situează sănătatea copiilor și a profesorilor, era de așteptat ca, până la urmă, în vreme de pandemie, luându-se exemplul și altor țări, soluția anunțată să fie, de departe, printre cele mai bune!
Rămâne de văzut însă dacă școala și cei care și-au asumat revenirea în bănci doar a elevilor care trebuie să dea examenul de Evaluare Națională și Bacalaureatul vor face față acestei noi provocări. Practic, va fi ca un examen în fața altor examene, la concurență cu elevii, emoțiile existând în ambele părți.
Numai că, de departe, cel mai greu examen este cel pe care vor trebui să-l dea autoritățile, având în vedere faptul că vremurile pe care le trăim sunt cu caracter extraordinar, nemaintâlnite. Prin urmare, reușita testului – constând în încheierea anului școlar prin continuarea studiilor de acasă și desfășurarea, în bune condiții, a examenelor pentru clasele a VIII-a și a XII-a – este obligatorie, pentru că în vreme de pandemie o sesiune de restanțe pentru autorități este exclusă din start!