Anul trecut, Prahova a fost în centrul atenţiei din cauza coliziunii frontale între două trenuri

V. Stoica

Prahova se află printre județele în care trecerile la nivel cu calea ferată, semnalizate în multe dintre cazuri deficitar, au fost printre primele cauze de producere a accidentelor feroviare. Neatenția șoferilor și faptul că multe dintre trecerile la nivel cu calea ferată au destul de multe hibe produc anual victime în întreaga țară, nu numai în județul Prahova.
Sucursala Regională de Căi Ferate București intenționează să modernizeze 40 de treceri la nivel din zona de acoperire, însă chiar și așa sunt mult prea puține față de numărul total existent pe raza sucursalei – 219 cu indicatoare rutiere, 46 cu bariere mecanice, 63 cu sisteme de semnalizare a apropierii trenului și 40 cu bariere automate. Nu se cunoaște încă accident feroviarexact care dintre cele câteva sute de treceri la nivel vor beneficia de modernizare, dat fiind că numai în județul Prahova sunt câteva zeci de astfel de structuri feroviare/rutiere. Cele mai multe treceri la nivel se regăsesc, potrivit datelor oficiale ale CFR Infrastructură, pe rutele feroviare Ploiești Sud – Măneciu, Buda – Slănic, dar și pe ruta Ploiești Sud – Urziceni. Deocamdată, au fost deschise ofertele pentru elaborarea studiului de fezabilitate.
Pe de altă parte, însă, anul trecut, Prahova nu a scăpat nici de evenimenele feroviare investigate de către Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER. Dintre zecile de accidente sau incidente, două au provenit din județul Prahova.
În primul dintre cazuri, a fost vorba despre un incendiu produs la locomotiva unui tren de călători, în data de 07.08.2019, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF București, în zona secției de circulație Ploiești Vest-Câmpina, în stația CFR Buda.
În cel de-al doilea caz, a fost vorba despre cel mai grav accident feroviar petrecut în ultimii ani pe raza județului Prahova – coliziunea frontală soldată cu deraierea unui tren de călători și a unuia de marfă – în după-amiaza de 18 decembrie 2019.
În niciunul dintre cele două cazuri, AGIFER nu a dat publicității rapoartele finale, investigațiile urmând să fie finalizate în cursul acestui an.
La nivel european, potrivit Oficiului European de Statistică (Eurostat), 885 de persoane din statele membre ale Uniunii Europene au murit şi 760 au fost grav rănite în 2018 în accidente feroviare (fără a lua în calcul sinuciderile), cele mai multe înregistrându-se în Germania, Polonia, Ungaria şi România.
Potrivit Eurostat, în anul de raportare – 2018 – cele mai multe accidente feroviare din UE au avut loc în Germania (302), Polonia (275), Ungaria (162) şi România (132), iar cele mai puţine în Luxemburg (2) şi Irlanda (6).