Violeta Stoica
Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile – AIAS a înregistrat în cursul anului trecut 14 accidente și incidente de aviație civilă la nivelul întregii țări. Deși poate părea ciudat, cele mai multe s-au petrecut în județul Prahova, respectiv șase din toate evenimentele investigate de către reprezentanții AIAS în 2019.
Cinci dintre acestea s-au produs în apropierea Aerodromului Gheorghe Valentin Bibescu de la Strejnic, iar unul – în zona Aerodromului Bănești, însă, din fericire, nu s-au înregistrat nici morți și nici persoane rănite în urma accidentelor sau incidentelor de aviație civilă care au avut loc pe raza județului Prahova în cursul anului trecut.
Pentru două dintre accidente, Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a emis și rapoarte preliminare de investigație, iar, ulterior, vor fi făcute publice și rapoartele finale ale evenimentelor aviatice petrecute pe parcursul lui 2019.
Primul incident aviatic din județul Prahova, raportat de Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile anul trecut, a avut loc pe 14 ianuarie, la Aerodromul Gheorghe Valentin Bibescu din Strejnic, în care a fost implicată o aeronavă a Școlii Superioare de Aviație Civilă. Pe 8 martie, tot la aerodromul din Strejnic, a avut loc un accident aviatic cu un elicopter Robinson, aparținând, de asemenea, Școlii Superioare de Aviație Civilă. Două luni mai târziu, pe 8 mai, în aceeași locație, o aeronavă Cessna 1725 a fost implicată într-un al treilea accident aviatic al anului 2019. Un alt eveniment s-a produs tot la Strejnic, de această dată cu o aeronavă Cessna a operatorului Fly Level, un al cincilea incident fiind semnalat ulterior, pe 29 iulie, la aerodromul Strejnic, cu o aeronavă Tecnam P2008, aparținând Școlii Superioare de Aviație Civilă. Cel de-al șaselea accident aviatic din Prahova a avut loc la Aerodromul Bănești, cu o aeronavă Yakovlev Yak 52 aparținând unui operator privat.
În două dintre cele șase cazuri, investigatorii au emis și rapoarte preliminare privind evenimentele aviatice civile înregistrate în județul Prahova în cursul anului trecut.
Elicopter la pământ!
Pe 8 martie 2019, Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile – AIAS a fost notificată telefonic de producerea unui eveniment de aviație în care a fost implicat elicopterul tip Robinson 22 înmatriculat YR-MDV, operat de Școala Superioară de Aviație Civilă. Potrivit raportului preliminar, pilotul elicopterului era programat să execute un zbor de instruire în zona Aerodromului G.V. Bibescu Strejnic, zborul făcând parte din cursul pentru revalidarea licenței sale, care urma să expire la sfârșitul lunii martie. Pilotul s-a întâlnit cu instructorul la aerodrom, de unde – după instructajul verbal – au preluat elicopterul din fața hangarului.
Pilotul elev s-a urcat în postul de pilotaj dreapta iar instructorul în postul de pilotaj stânga. După verificarea parametrilor de funcționare ai motorului și după primirea aprobării de decolare din partea turnului de control, pilotul elev a decolat elicopterul pe care l-a poziționat pe pista înierbată. De aici, împreună cu instructorul, pilotul elev a decolat și a efectuat un tur de pistă după care a aterizat în același loc. După aterizare, instructorul a coborât din elicopter urmând ca pilotul elev să execute un zbor în simplă comandă.
După verificarea parametrilor și primirea aprobării de decolare, și după desprinderea de sol, elicopterul s-a înclinat pe partea dreaptă până în momentul în care a atins cu palele rotorului portant solul.
Elicopterul a căzut pe partea dreaptă – spate, una din palele rotorului s-a desprins și a ajuns la 36 de metri de epavă, iar grinda de coadă s-a rupt.
După primirea eventualelor puncte de vedere/observații de la aceste părți, comisia de investigație va întocmi Raportul Final și îl va publica pe site-ul AIAS.
Zbor-şcoală soldat cu avarierea aeronavei
Un alt accident aviatic produs la Strejnic a avut loc pe 8 mai 2019, evenimentul fiind surprins și înregistrat inclusiv de camerele de supraveghere aflate pe pista aerodromului.
În acest caz, un zbor-școală, pilotul-elev a fost programat să execute un zbor de instruire pe ruta Strejnic – Urziceni – Mizil și înapoi la Strejnic. Decolarea aeronavei Cessna 172 S era programată pentru ora 12.30. Anterior, pilotul elev s-a întâlnit cu instructorul de zbor responsabil cu instruirea acestuia, pentru a discuta detaliile zborului.
În timpul pregătirii acestui zbor, aeronava Cessna înmatriculată YR-MDA a fost programată și a executat un alt zbor de instruire cu un alt echipaj. Potrivit raportului preliminar întocmit de către investigatorii AIAS, după întoarcerea aeronavei din zborul respectiv, elevul-pilot și instructorul au efectuat inspecția înaintea zborului – instructorul în exteriorul aeronavei și pilotul-elev în cabină. Cei doi au efectuat apoi un zbor mai lung în tur de pistă care a durat aproximativ 12 minute, pentru ca instructorul să verifice calitățile și deprinderile elevului în zbor. Zborul a fost executat fără probleme, iar după acest zbor, instructorul a coborât din aeronavă, pilotul-elev decolând din nou în jurul orei 13:00 pentru a efectua zborul pe ruta Strejnic-Urziceni-Mizil și retur. În timpul zborului pe rută nu au fost probleme, condițiile meteorologice fiind bune. La întoarcere, însă, în momentul aterizării, după ce a atins pista, aeronava a început un ușor balans stânga-dreapta. După un rulaj de aproximativ 50 m pe pistă, aeronava s-a desprins din nou de sol și a luat înălțime, dar la câteva secunde aeronava Cessna a început să piardă din înălțime și și-a pierdut portanța. Acesta a fost momentul în care a luat contact cu solul pe aripa stângă și s-a răsturnat.
Din fericire, pilotul-elev a ieșit singur din epava aeronavei și nu a avut nevoie de spitalizare, însă avionul a suferit avarii substațiale.
Și în acest caz, AIAS urmează să întocmească un raport final, în care vor fi făcute și recomandări către operatorii aparatelor de zbor, astfel încât evenimentele de acest gen să nu se mai repete.