• Aproape 4.000 de persoane nu au acte de identitate valabile
• Se pot obţine noi documente inclusiv pe 10 noiembrie
N. Dumitrescu
La sfârşitul acestei săptămâni va avea loc primul tur al alegerilor prezidenţiale, când cetăţenii cu drept de vot sunt aşteptaţi să-şi exprime opţiunile. Având în vedere însă că prezenţa la urne – atât la primul tur de scrutin, cât şi la cel de-al doilea, programat pe 24 noiembrie – se poate face numai în baza unui act de identitate valabil, cei care s-au decis pe care dintre candidaţii la Cotroceni trecuţi pe buletinele de vot să pună ştampila ar trebui să verifice dacă au documente de identitate valabile. Nu de alta dar, potrivit ultimelor date oficiale, pe care le-am aflat, ieri, de la Ornella Zecheru – director general al Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanelor Prahova – aproape 4000 de prahoveni figurează că nu au acte de identitate valabile, numărul acestei categorii de persoane fiind vizibil mai redus în comparaţie cu situaţia existentă înainte de alegerile europarlamentare din luna mai a acestui an, când peste 13.000 de persoane din judeţ se aflau în această situaţie. Dar nu este timpul trecut ca prahovenii în cauză să intre în legalitate, autorităţile locale lansând, ca de fiecare dată în prag de alegeri, campanii care au drept scop mobilizarea în acest sens a cetăţenilor cu drept de vot. Astfel, aceştia sunt îndemnaţi ca, înainte de a merge la urne, să treacă mai întâi pe la serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanei, întrucât solicitările pentru eliberarea unui nou act de identitate vor putea fi onorate chiar şi în ziua votului, pe 10 noiembrie. În acest context, directorul Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanelor Prahova ne-a mai precizat faptul că toate cele 35 de servicii publice comunitare locale de evidenţă a persoanei de la nivel de judeţ vor avea atât sâmbătă, cât şi duminică, program special de lucru cu publicul, pe 10 noiembrie activitatea desfăşurându-se în intervalul orar 7.00-21.00.
Potrivit Ornellei Zecheru, aproape 4000 de prahoveni apar în bazele de date ca nefiind în legalitate, din cauza faptului că nu au acte de identitate valabile. Trebuie menţionat însă că numărul lor este incomparabil mai mic faţă de cel existent în urmă cu cinci luni, respectiv înainte de alegerile europarlamentare, în contextul în care, cu câteva zile înainte de votul din 26 mai a.c., erau peste 13.000 de prahoveni cu acte de identitate expirate. Conform interlocutoarei noastre, reducerea numărului persoanelor aflate în situaţia menţionată se datorează campaniilor de mobilizare a cetăţenilor de a intra în legalitate, dar şi activităţilor de verificare, în teren, întreprinse şi de reprezentanţi ai poliţiei. Mai trebuie adăugat faptul că, potrivit altor statistici, de la începutul acestui an, lunar, aproape 30 de prahoveni au solicitat stabilirea domiciliului în străinătate, o parte dintre ei fiind şterşi, astfel, din baza de date a persoanelor care apăreau cu acte de identitate expirate. Pe de altă parte, pentru a veni în sprijinul prahovenilor care au acte de identitate expirate, la nivel judeţean continuă campaniile care au drept scop să-i mobilezeze pe cetăţenii cu drept de vot, în sensul ca, înainte de a merge la urne, să treacă mai întâi pe la serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanei. Astfel, Serviciul Public Local Comunitar de Evidenţă a Persoanelor Ploieşti a anunţat că a adaptat programul de lucru cu publicul astfel încât să se asigure cadrul necesar desfăşurării în condiţii optime a procesului electoral privind alegerile prezidenţiale, pentru a fi rezolvate, în mod operativ, solicitările privind eliberarea documentelor de identitate și de stare civilă, în perioada premergătoare primului tur de scrutin. Astfel, la Serviciul Stare Civilă, pe data de 9 noiembrie, între orele 9.00-13.00, vor fie eliberate doar certficatele de stare civilă duplicate necesare întocmirii actelor de identitate în vederea exercitării dreptului la vot, iar în intervalul orar 9.00–12.00 vor fi înregistrate decesele şi se vor oficia căsătoriile conform programărilor efectuate. În ziua scrutinului, pe 10 noiembrie, între orele 9.00-13.00, se vor elibera doar certficatele de stare civilă duplicate necesare întocmirii actelor de identitate pentru exercitarea dreptului la vot şi vor fi oficiate căsătoriile în conformitate cu programările efectuate. La Serviciul de Evidenţă Informatizată a Persoanelor, programul de eliberare a documentelor va fi următorul: pe 9 noiembrie, între orele 8.00–16.00; pe 10 noiembrie, între orele 7.00 – 21.00. În acest context, conducerea Serviciului Public Local Comunitar de Evidenţă a Persoanei Ploieşti a stabilit şi o serie de detalii referitoare la modalitatea de eliberare a actelor de identitate. Astfel, pentru eliberarea unui nou act de identitate – carte de identitate sau carte de identitate provizorie – ca urmare a expirării termenului de valabilitate, a pierderii, a furtului, a deteriorării sau a distrugerii, noul document se întocmeşte şi se eliberează pe baza cererii scrise a persoanei şi a documentelor cu care, potrivit legii, se face dovada numelui, a datei de naştere, a statutului civil, a cetăţeniei române şi a domiciliului. În cazurile în care nu pot fi prezentate anumite documente, respectiv certificate de stare civilă sau dovezi cu privire la domiciliu, se va elibera carte de identitate provizorie, caz în care se vor depune şi trei fotografii în format de
3/4 cm. Pentru persoanele netransportabile sau internate în unități sanitare ori de ocrotire socială – stare dovedită în baza adeverinței medicale eliberate de medicul de familie – Serviciul Public Local Comunitar de Evidenţă a Persoanelor Ploieşti organizează activități de preluare a imaginii, prin intermediul camerei mobile, și de primire a documentelor necesare eliberării actului de identitate, atât în Ploiești, cât și în comunele arondate, în funcție de solicitări și conform programărilor. “Menționăm că pentru toate solicitările înregistrate în săptămana 4 -10 noiembrie 2019 vor fi eliberate documente în zilele de 8, 9 și 10 noiembrie 2019. Facem menţiunea că vor fi soluţionate, cu celeritate, cererile persoanelor care nu posedă act de identitate sau acesta are termenul de valabilitate expirat, astfel încât să-şi poată exercita dreptul la vot”, se arată într-un anunţ al instituţiei menţionate.
Mai trebuie adăugat faptul că în toate cele 35 de servicii locale de evidenţă a persoanei existente în judeţul Prahova – cu precizarea că anul acesta au fost înfiinţate cele de la Măneşti şi Şoimari – programul cu publicul va fi atât sâmbătă, 9 noiembrie, între orele 8.00-16.00, cât şi în ziua votului, 10 noiembrie, între orele 7.00-21.00.