Violeta Stoica
Trecerile la nivel cu calea ferată reprezintă una dintre componentele de siguranță feroviară și rutieră des invocate atunci când au loc accidente rutiere grave, soldate fie cu răniți, fie cu persoane decedate.
Ieri, de exemplu, la una dintre trecerile la nivel cu calea ferată Ploiești Sud-Urziceni, în zona Drăgănești – Cornu de Jos, un bărbat de 34 de ani a scăpat ca prin minune cu viață după ce autoturismul în care se afla a fost lovit în plin de automotorul care circula pe această rută. Potrivit reprezentanților IPJ Prahova, autoturismul ar fi fost surprins chiar pe șinele de cale ferată de trenul personal, din concluziile preliminare reieșind că șoferul nu ar fi respectat semnalele acustice și luminoase, aflate în funcțiune, la trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere.
Nu este singurul caz apărut în județul Prahova, în ultima perioadă, însă neatenția șoferilor – din diferite cauze – este dublată uneori și de sistemele învechite de semnalizare din zona trecerilor la nivel cu calea ferată.
CFR, prin regionalele sale, are în derulare în prezent licitația pentru achiziționarea serviciilor de elaborare a studiilor de fezabilitate pentru modernizarea câtorva sute din cele aproximativ 5000 de treceri la nivel cu calea ferată din întreaga țară.
Sucursala Regionala de Căi Ferate București intenționează să modernizeze 40 de treceri la nivel din zona de acoperire, însă chiar și așa sunt mult prea puține față de numărul total existente pe raza sucursalei – 219 cu indicatoare rutiere, 46 cu bariere mecanice, 63 cu sisteme de semnalizare a apropierii trenului și 40 cu bariere automate. Nu se cunoaște încă exact care dintre cele câteva sute de treceri la nivel vor beneficia de modernizare, dat fiind că numai în județul Prahova sunt câteva zeci de astfel de structuri feroviare/rutiere. Cele mai multe se regăsesc, potrivit datelor oficiale ale CFR Infrastructură, pe rutele feroviare Ploiești Sud – Măneciu, Buda – Slănic, dar și pe ruta Ploiești Sud – Urziceni, unde a avut loc și accidentul feroviar înregistrat ieri.
Finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare – POIM, realizarea studiului de fezabilitate este estimată la o valoare de circa 1,4 milioane de lei.