Violeta Stoica
Ca și infrastructura rutieră din România, și cea feroviară are multe “bube”, chiar și instituțiile statului recunoscând că, în ultimele decenii, au expirat – la propriu – tot mai multe structuri.
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a lansat o nouă procedură de achiziție, după cea privind modernizarea mai multor gări din Regionala CF București, care vizează elaborarea studiilor de fezabilitate pentru reabilitarea podurilor, podețelor și tunelurilor de cale ferată – etapa a II-a.
Chiar dacă până la începerea lucrărilor mai este cale lungă, care ar putea însemna, la modul în care se organizează licitațiile și se parafează contractele, inclusiv ani, prestarea serviciilor de elaborare a SF-urilor ar trebui să se deruleze în circa jumătate de an, potrivit documentației de atribuire întocmită de reprezentanții CNCFR.
Șapte dintre cele 21 de poduri și podețe pentru care ar urma să fie realizate studiile de fezabilitate sunt din județul Prahova, cele mai multe pe relația București-Ploiești și Ploiești-Măneciu.
Infrastructura feroviară, asemeni celei rutiere, este în stare jalnică. Dacă, în urmă cu ceva ani, acest lucru nu era recunoscut de către autoritățile statului, acum, rapoartele oficiale vorbesc despre “lipsa de investiții în întreținerea căilor ferate”, manifestată în ultimele decenii, situație care a determinat „expirarea ciclurilor de reparații capitale”. Expirare care înseamnă că neexecutarea la timp a lucrărilor simple și relativ ieftine poate genera lucrări costisitoare și chiar perturbarea gravă a traficului feroviar.
“La nivelul secțiilor de întreținere a căii (subunități ale regionalelor de cale ferată) se ține evidența podurilor, podețelor și tunelurilor de cale ferată, conform instrucțiilor de cale ferată. De asemenea, se întocmesc și se actualizează cărțile tehnice ale obiectivelor și se face verificarea acestor obiective ca urmare a efectuării reviziilor tehnice. Conform acestor evidențe, din punct de vedere tehnic, structurile sunt structuri cu vechime mare, cu durata de viață expirată, sunt structuri cu semne evidente de oboseală (apariția fisurilor în elementele de rezistență), structuri metalice fisurate, cu prinderi slăbite (nituri slăbite, nituri lipsă, cordoane de sudură fisurate), structuri metalice puternic corodate etc”, se arată în caietul de sarcini al procedurii de achiziție destinată realizării studiilor de fezabilitate pentru cele 21 de poduri și podețe feroviare de pe aria Regionalei CF București.Cele șapte structuri din județul Prahova care intră în lista podurilor și podețelor de cale ferată sunt în special pe ruta Ploiești-București și pe ruta Ploiești-Măneciu. Podurile feroviare din Prahova luate în calcul pentru a fi reabilitate sunt pe linia CF Ploiești Triaj – Ploiești Vest, între cele două stații, la km 58+040; pe linia CF Ploiești-Buzău, între stațiile CF Ploiești Est și Valea Călugărească, la km 67+336; pe linia București-Ploiești Sud, între stațiile Ploiești Sud și Ploiești Vest, la km 61+071; un altul pe linia București-Ploiești Sud, între stațiile Ploiești Sud și Ploiești Vest, dar la km 61+210; pe linia Ploiești Sud-Măneciu, între stațiile Homorâciu și Măneciu, la km 65+482. Celelalte două structuri sunt podețe, aflate pe liniile Ploiești-Buzău, respectiv Ploiești Sud- Măneciu.
Valoarea totală estimată a prestării serviciiilor de realizare a studiilor de fezabilitate pentru cele 21 de poduri și podețe se ridică la 1,85 milioane de lei.
Viaductul peste Crasna – Izvoarele, aflat pe ruta Ploieşti-Măneciu, nu este în această listă
Una dintre structurile feroviare deteriorate, despre care ziarul Prahova a scris, de-a lungul timpului, este viaductul peste Crasna, pe ruta Ploiești Sud-Măneciu. Lucrarea de artă nu se află, însă, în această listă întocmită de reprezentanții CNCFR pentru reabilitare.
În vara anului trecut, viaductul feroviar de peste Crasna a fost salvat de la prăbușire, prin lucrările de intervenție în regim de urgență. Pilonii podului pe care circulă trenuri de călători ale unui operator privat au fost protejați în urma intervențiilor care au avut loc în toamna anului trecut, lucrându-se în regim de urgență la pragul de fund al albiei râului Crasna. Este nevoie, însă, de o refacere capitală a viaductului feroviar respectiv, de pe care se poate admira peisajul deosebit al zonei deluroase în care se află comuna Izvoarele.
Ziarul Prahova a prezentat de mai multe ori, în cursul anului trecut, situația critică în care se afla podul feroviar respectiv, care se putea prăbuși la prima viitură mai puternică venită pe râul Crasna. Din fericire, lucrurile s-au stabilizat, datorită lucrărilor care au avut loc în urma unei proceduri de achiziție derulată de CFR Infrastructură, administratorul acestei linii de cale ferată.
Un singur ofertant pentru modernizarea gărilor din Regionala CF Bucureşti
La mijlocul săptămânii trecute, a fost termenul de deschidere a ofertelor destinate încheierii contractului de prestări servicii de studii de fezabilitate pentru câteva zeci de stații de cale ferată de pe raza Regionalei CF București. Un singur ofertant s-a prezentat la licitație – SC ISPCF SA – care se află în prezent în evaluare. Institutul de Studii și Proiectări Căi Ferate este probabil cel mai în măsură – se vede că și singura societate de profil interesată să parafeze cu CFR un asemenea contract de anvergură – să realizele studiile de fezabilitate pentru modernizarea celor 23 de staţii de cale ferată din Regionala CF București incluse în proiectul “Modernizarea a 47 de staţii de cale ferată, parte integrantă a Programului Operaţional Infrastructură Mare”. Din județul Prahova, pe lista “fericitelor” care ar urma să intre în modernizare sunt Gara Ploiești Vest, Sinaia și Bușteni.
Potrivit CFR SA, obiectivele prevăzute în elaborarea studiilor de fezabilitate au drept scop asigurarea unor servicii de calitate într-un spaţiu modern, cu accent deosebit pe modernizarea și repararea clădirilor destinate traficului de călători, inclusiv facilități pentru persoanele cu mobilitate redusă; înălțarea peroanelor în conformitate cu standardele europene, modernizarea copertinelor, a liniilor din stații, pasajelor, pasarelelor şi asigurarea accesului la peroanele intermediare; asigurarea sistemelor de ventilație şi încălzire, montarea de panouri fonoabsorbante; modernizarea echipamentelor de telecomunicaţii şi de informare a publicului călător; înlocuirea instalaţiilor electrice, sanitare şi termice şi refacerea sistemului de drenaj; asigurarea elementelor de siguranţă în staţii, prin construirea unor rampe speciale pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi, balustrade, garduri de siguranţă între liniile din staţii etc.