Violeta Stoica

Peste 60% din rețeaua de drumuri din România are perioada de viață expirată, se arată într-o hotărâre adoptată de Guvernul României la finalul lunii martie a acestui an. Faptul că este nevoie de investiții majore în infrastructura rutieră pentru modernizarea drumurilor naționale și pentru apariția mai multor kilometri de drumuri de mare viteză nu mai este de multă vreme o noutate în România. Țara în care, conform documentelor oficiale, numai 50% din rețeaua națională este considerată a avea o calitate bună, iar problemele sectorului rutier înseamnă – pe lângă deficitul de implementare a proiectelor noi – inclusiv întreținerea inadecvată.
Principala cauză a accidentelor rutiere din România este viteza neadaptată la condițiile de drum, printre aceste condiții numărându-se nu numai cele meteorologice, ci și starea precară a carosabilului, fapt evidențiat și de Forumul Economic Mondial într-un top realizat pentru perioada 2016-2017, unde România ocupă poziția 128 din 138 de țări privind calitatea drumurilor.

La finalul lunii martie, Guvernul României a aprobat documentația privind asigurarea cheltuielilor pentru achiziția de echipamente destinate verificării calității lucrărilor efectuate în infrastructura rutieră. Un proiect finanțat cu fonduri europene, care ar trebui să producă efecte – după implementarea acestuia – asupra calității lucrărilor și, implicit, asupra viabilității și siguranței traficului rutier.
În prezent, pe cea mai mare parte din rețeaua de drumuri naționale administrată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, nu se asigură capacități de circulație corespunzătoare și nici condiții optime de siguranță la nivelul desfășurării circulației rutiere. De altfel, chiar în nota de fundamentare aprobată la finalul lui martie în Guvernul României se precizează că principala rețea de drumuri din România este formată predominant (92%) din drumuri cu două benzi de circulație, îmbătrânite și care necesită întreținere curentă.
Pentru verificarea stării generale a infrastructurii rutiere și a lucrărilor efectuate, cu fonduri europene – prin Programul Operațional Infrastructură Mare – CNAIR a elaborat documentația și a depus proiectul pentru achiziția echipamentelor pentru verificarea calității lucrărilor de construcție, reabilitare și modernizare a infrastructurii rutiere în vederea asigurării viabilității și siguranței traficului.
Practic, prin intermediul acestui proiect, în cursul acestui an se vor achiziționa zeci de echipamente pentru investigarea infrastructurii rutiere, astfel încât să fie redus cu 20%, până la sfârșitul anului 2020, numărul de decese înregistrate în urma accidentelor rutiere la un milion de locuitori pe autostrăzi și drumuri naționale, a căror cauză o reprezintă infrastructura.
Echipamentele care ar urma să intre în dotarea CNAIR vor fi folosite pentru măsurarea planeității și rugozității suprafeței de rulare a drumurilor, pentru evaluarea stării de degradare cu sistem de prelucrare automată sau manuală a imaginilor, pentru determinarea continua a coeficientului de reflectare a luminii a marcajelor rutiere, precum și pentru determinarea vizibilității pe timp de noapte pentru indicatoarele de semnalizare rutieră.
Valoarea totală a proiectului este de 36.777.836,55 lei (inclusiv TVA) și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 astfel: 75% contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională- 23.179.308,75 lei, 25% contribuția proprie- 7.726.436,25 lei, restul de 5.872.091,55 lei reprezentând TVA.

• Rodica Paraschiv, deputat PSD: Întreţinerea infrastructurii rutiere este foarte importantă pentru reducerea riscului accidentelor
Rodica Paraschiv

Rodica Paraschiv, parlamentar de Prahova și membru în Comisia pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților, a susținut întotdeauna întreținerea și verificarea modului în care se realizează lucrările pe drumurile publice din întreaga țară. Opiniile exprimate sunt atât din punctul de vedere al parlamentarului, cât și al inginerului constructor Rodica Paraschiv, vicepreședinte al Comisiei Naţionale de Comportare in situ a Construcţiilor. “Vorbim despre necesitatea apariției autostrăzilor și a altor drumuri de mare viteză. Este unul dintre obiectivele Guvernului României în materie de infrastructură rutieră și s-au făcut pași importanți pentru semnarea contractelor de proiectare și de execuție în vederea construirii autostrăzilor, inclusiv în cazul mult-așteptatei autostrăzi Ploiești – Brașov. Licitațiile sunt în derulare, în unele dintre cazuri procedurile de achiziție se află aproape de finalizare, așa cum este și situația în privința autostrăzii Ploiești-Brașov, unde se află în etapa de evaluare oferta depusă de un consorțiu internațional. Dincolo de construirea de la zero a acestor noi structuri rutiere, trebuie să avem grijă de rețeaua actuală de drumuri. Întreținerea infrastructurii rutiere este, de asemenea, foarte importantă, pentru că pericolele din trafic apar uneori și din cauza unor probleme de asemenea natură. Siguranța în trafic depinde și de modul în care se efectuează lucrările de reparații, de modul în care se adaptează rețeaua de drumuri la creșterea impresionantă a numărului de automobile care se află acum în circulație pe drumurile publice din România. Vedem exemplele concrete din județul Prahova și intervențiile autorităților pentru reducerea numărului accidentelor rutiere, așa cum se propune în cazul unei intersecții deosebit de periculoase aflate între DN1 și Buda sau în cazul lucrărilor care se realizează deja pentru construirea unui sens giratoriu lângă benzinăria LukOil, la ieșirea din Ploiești spre Brașov”, ne-a declarat deputatul de Prahova Rodica Paraschiv.