N.Dumitrescu
Pe modelul întrunirilor realizate în Capitală, la Ploieşti au demarat dezbaterile prin intermediul cărora se doreşte să se afle cu ce probleme se confruntă cei care locuiesc la bloc. Ieri a fost prima întâlnire, la care au participat membri şi reprezentanţi ai asociaţiilor de proprietari din Ploieşti, organizatorii – Liga Asociaţiilor de Proprietari Habitat şi Alianţa Asociaţiilor de proprietari Prahova – invitând, la aceeaşi masă, şi reprezentanţi ai operatorilor de servicii publice din municipiu, tema dezbaterii fiind ”Serviciile comunitare de utilităţi publice”. Scopul acestor întruniri este de a găsi soluţii la problemele cu care se confruntă cei care locuiesc la bloc, din toate zonele Ploieştiului, context în care s-a anunţat că vor fi organizate mai multe astfel de dezbateri, următoarea fiind programată la finalul lunii în curs. Cu această ocazie, pe de o parte, reprezentanţii asociaţiilor de proprietari prezenţi au putut afla că Ploieştiul rămâne, la nivel naţional – la capitolul asigurarea cu agent termic în sistem centralizat – oraşul unde tariful la gigacalorie este cel mai redus, iar pe de altă parte, au putut să-şi expună problemele cu care se confruntă solicitând sprijinul reprezentanţilor operatorilor de utilităţi.
Ieri, la Ploieşti, la Palatul Culturii, în Sala Marii Uniri, a avut loc dezbaterea cu tema “Serviciile comunitare de utilităţi publice”, adresată membrilor şi reprezentanţilor asociaţiilor de proprietari. Este prima de acest gen organizată, în ultima perioadă, în municipiul reşedinţă al Prahovei, organizatorii – Liga Asociaţiilor de Proprietari Habitat şi Alianţa Asociaţiilor de Proprietari Prahova – dorind să aplice pe modelul deja consacrat şi considerat de succes, de la Bucureşti, unde sunt organizate, periodic, întâlniri cu scopul de a se găsi soluţii la problemele cu care se confruntă cei care locuiesc la bloc. Astfel, având în vedere că dezbaterile au vizat alimentarea cu apă, canalizarea și epurarea apelor uzate, producția, transportul, distribuția și furnizarea de energie termică în sistem centralizat, la această acţiune au fost invitaţi reprezentanţi ai operatorilor în domeniu, respectiv ai Apa Nova şi Veolia Energie Prahova, dar şi de la Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare, fiind prezent chiar vicepreşedintele acestei instituţii. N-au fost prezenţi, deşi fuseseră invitaţi, reprezentanţi ai autorităţilor locale şi judeţene. “De ani buni organizez, atât la Bucureşti, cât şi la nivel de ţară, astfel de întrevederi, pentru că este foarte important ca reprezentanţii asociaţiilor de proprietari, în funcţie de problemele cu care se confruntă, să se adreseze specialiştilor, acelora care sunt pregătiţi într-un anumit domeniu. Pentru că, să ne ferească Dumnezeu de cei care se pricep la toate! Dorinţa noastră este să venim, şi la Ploieşti, în sprijnul acelora care locuiesc la bloc. Tocmai de aceea, intenţia noastră este de a mai fi organizate şi alte astfel de evenimente – următorul fiind programat la sfârşitul lunii septembrie – cu sprijinul Alianţei Asociaţiilor de Proprietari Prahova, al cărei preşedinte este Viorel Olteanu ”, ne-a declarat Mihai Mereuţă, preşedintele Ligii Asociaţiilor de Proprietari “Habitat”, pe care l-am întrebat care a fost scopul acţiunii organizate ieri. În cadrul dezbaterilor, acesta le-a spus celor prezenţi, pe de o parte, că singura modalitate de a afla dacă populaţia unui oraş care stă la bloc este mulţumită sau nu de calitatea apei reci, dacă se ridică sau nu la timp gunoiul, dacă are căldură în apartamente, este numai prin intermediul întâlnirilor realizate cu reprezentanţii asociaţiilor de proprietari, unde, pentru a se găsi soluţii, trebuie invitaţi şi operatorii de servicii publice. Menţionând că persoanele prezente vor intra şi în posesia unui CD unde sunt stocate foarte multe informaţii şi acte normative care au legătură cu activitatea asociaţiei de proprietari, Mihai Mereuţă a lansat şi următorul avertisment:” Nu trebuie să intraţi în depresie când veţi vedea câtă informaţie este! Principal este, însă, să ştiţi şi cui vă adresaţi. E de reţinut faptul că, în ceea ce priveşte serviciile publice, acestea sunt în slujba cetăţeanului, servicii care trebuie să aibă o relaţie corectă cu autorităţile publice. Mai mult, instituţia primarului – şi punctez pe instituţie – are mari responsabilităţi în ceea ce priveşte serviciile publice, în ceea ce priveşte continuitatea şi calitatea acestora, aşa cum este stipulat şi în Legea administraţiei publice locale”, a mai declarat preşedintele Ligii Asociaţiei de proprietari “Habitat”.
În Ploieşti se plăteşte cel mai mic preţ la gigacalorie
Prezent la această dezbatere, directorul Veolia Energie Prahova – Mihai Gabriel Dogaru, a ţinut să precizeze faptul că “ Ploieştiul are cel mai bun sistem de încălzire în mod centralizat din ţară. Mai mult decât atât, Ploieştiul rămâne, la nivel naţional – la capitolul asigurarea cu agent termic în sistem centralizat – oraşul unde tariful la gigacalorie este cel mai redus. Iar acest lucru se datorează faptului că, încă de la semnarea contractului de concesiune, din anul 2004, atât Consiliul Judeţean Prahova, cât şi Consiliul Local Ploieşti au fost angrenate în acţiunile care au vizat creşterea numărului de instituţii publice care să fie racordate la sistemul centralizat de încălzire. Pe de altă parte, vor continua lucrările de reabilitate la reţelele primare şi secundare de alimentare cu agent termic, având în vedere faptul că există dorinţa de a fi menţinut sistemul centralizat de încălzire. La nivelul Ploieştiului am reuşit să continuăm realizarea de investiţii, alocând 21 de milioane de lei pentru reparaţii şi modernizări, iar recent s-a realizat şi testul de presiune, ceea ce va însemna că, la începutul sezonului rece, nu vor fi probleme cu încălzirea”. Directorul Veolia ne-a mai precizat că, în momentul de faţă, dintre cele 65.000 de apartamente existente la nivelul municipiului, în cazul a peste 57.000de apartamente este asigurată, în continuare, căldura în sistem centralizat, mai mult, în ultimii doi ani, aproximativ 300 de familii care optaseră pentru centrală de apartament au revenit la vechea formulă de încălzire, cea cu agent termic.
În ceea ce priveşte furnizarea apei reci, reprezentantul Apa Nova a ţinut să precizeze că instituţia este deschisă la colaborarea cu reprezentanţii asociaţiilor de proprietari, menţionând că: ”în ceea ce priveşte calitatea, apa este atent monitorizată, respectând toate normele în vigoare”.
***
Cum era de aşteptat, şi reprezentanţii asociaţiilor de proprietari la întrunirea de ieri s-au plâns de problemele cu care se confruntă. De departe, însă, cea mai mare durere, după cum au mărturisit, este aceea în care unii dintre proprietarii de apartemente nu-şi plătesc datoriile acumulate la întreţinere. “Unii dintre proprietari nu-şi plătesc întreţinerea cu anii! Pe unii dintre datornici, de pildă, i-am acţionat în judecată, pentru recuperarea debitelor, dar demersul meu n-a avut succes. În schimb, am aflat că, de frica sistării energiei electrice, factura la lumină şi-au plătit-o. Sunt situaţii în care, din cauza unui rău platnic, toţi ceilalţi locatari să sufere. Prin urmare, ar trebui să se găsească o soluţie astfel încât furnizarea de utilităţi publice să se facă pe orizontală, nu pe verticală astfel încât debranşarea să se facă nu la tot blocul, ci doar la restanţieri”, şi-a spus oful unul dintre preşedinţii de asociaţie prezenţi ieri.