Violeta Stoica
Povestea fără sfârșit a realizării unei autostrăzi care să lege Capitala de Valea Prahovei a ajuns, de câteva luni, și prin Senatul României, iar ieri, a fost adoptat proiectul pentru aprobarea acestui obiectiv de investiții. Ce rezolvă adoptarea acestui proiect de lege nu se știe, însă se cunoaște ce prevede: înființarea unei societăți pe acțiuni cu personalitate juridică, de interes național, al cărei obiect de activitate să fie construirea obiectivului de investiții Autostrada București-Brașov. Proiectul mai prevede și numele pe care să-l poarte noua “moașă” a drumului de mare viteză rămas pe hârtie încă din vremea când Nicolae Ceaușescu nici măcar nu devenise șef de stat.
Botezată “Compania Națională pentru Construirea Autostrăzii București-Brașov S.A”, noua societate ar trebui să se ocupe – în opinia inițiatorilor acestui proiect de lege – de executarea proiectului realizării acestui obiectiv de investiții pe care o întreagă țară îl așteaptă să treacă de pe hârtie și în realitatea traficului!
Ieri, cu 81 de voturi „pentru” și două voturi „împotrivă”, Senatul României a adoptat proiectul de lege depus de către parlamentarii Partidului Mișcarea Populară și susținut ulterior de toate grupurile parlamentare privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada București – Brașov.
Proiectul de lege are doar cinci articole. Primul: “Art. 1 – Prezenta lege aprobă executarea obiectivului de investiții Autostrada București – Brașov”. Articolul 2: “În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, la propunerea Ministerului Transporturilor, Guvernul este obligat să înființeze o societate pe acțiuni potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu personalitate juridică, de interes strategic național, cu obiect de activitate proiectarea și construirea obiectivului de investiții Autostrada București – Brașov și denumită Compania Națională pentru Construirea Autostrăzii București – Brașov SA”. Articolul 3: “Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA (n.n. – care nu se mai numește așa, ci Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) transferă proiectele de infrastructură de transport rutier, inclusiv celea flate în faza de pregătire, în legătură cu obiectivul de investiții Autostrada București-Brașov, către Compania Națională pentru Construirea Autostrăzii București-Brașov SA, în termen de 60 de zile de la data înființării acesteia”. Articolul 4: “Termenul de execuție a obiectivului de investiții Autostrada București – Brașov este de trei ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi”. Și ultimul articol, 5, precizează: “Prevederile prezentei legi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2019”.
• Dacă va fi promulgată legea, ce se va întâmpla cu parteneriatul public-privat?
O întrebare logică ar fi de ce era nevoie de un proiect de lege care să treacă prin Parlamentul României pentru ca autostrada București-Brașov să fie declarată obiectiv strategic? Cu ce ajută o eventuală promulgare a acestei legi? Cum încurcă, dacă încurcă, apariția unei legi privind înființarea unei companii de stat care să urmărească acest proiect actuala procedură de achiziție aflată în derulare, prin Comisia Națională de Strategie și Prognoză?
Sunt întrebări la care, probabil, nici măcar inițiatorii nu pot răspunde în momentul de față.
Până una-alta, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice se derulează în continuare etapele prevăzute pentru selectarea operatorilor sau a operatorului care ar urma să încheie un parteneriat public-privat cu statul român pentru acest obiectiv de infrastructură rutieră.
Rămâne de văzut ce se va mai întâmpla cu acest proiect, în condițiile în care garanția de participare care ar trebui depusă de firmele aflate deja în procedura de achiziție se ridică la 13,6 milioane de euro, adică 1% din valoarea totală estimată a contractului.