Violeta Stoica
În condițiile în care primarul Ploieștiului, Adrian Dobre, solicită încă de anul trecut consilierilor locali aprobarea unui nou împrumut de o valoare impresionantă – în ultima variantă respinsă mizând pe un credit de aproape 190 de milioane de lei – gradul de îndatorare al orașului va crește în mod real atât în acest an, cât și în anul 2020.
Potrivit documentelor oficiale, anul viitor va fi vârful cheltuielilor cu rambursarea împrumuturilor la instituțiile financiare pe care Primăria Ploiești le-a avut de cel puțin zece ani și până în prezent.
Conform calculului gradului de îndatorare, avizat de însuși primarul Ploieștiului, Adrian Dobre, acesta va atinge nivelul de 19%, în condițiile în care limita de îndatorare permisă de legislația în vigoare este de 30%. “S-ar mai putea face încă un credit”, ar zice unii, însă dacă se ia în calcul nivelul cheltuielilor cu rambursarea creditelor, prevăzut pentru anul viitor – de peste 60 de milioane de lei – s-ar putea pune întrebarea dacă municipalitatea se angajează ca bugetul local să fie împovărat de aceste rate/dobânzi/comisioane atâta amar de bani și atâta amar de ani de acum înainte.
Astăzi, pe de altă parte, are loc licitația pentru încheierea unui contract de credit cu o valoare mai mică, aprobată la finalul anului trecut de către consilierii locali – 34 de milioane de lei.
Primăria Ploiești, în calitate de autoritate contractantă, deschide astăzi ofertele instituțiilor bancare destinate încheierii unui nou împrumut – pentru 34 de milioane de lei – cu destinația cofinanțării unor proiecte europene, cu o durată de 13 ani, din care o perioadă de grație de 3 ani, în care se plătesc dobânzi și comisioane, dar nu se rambursează rata de credit, cu o perioadă de rambursare propriu-zisă de 10 ani, în care se vor achita atât dobânzi, comisioane, cât și rata de credit.
Acest credit se va adăuga celor care încă mai sunt de achitat, pentru anul acesta, de exemplu, suma prevăzută pentru achitarea împrumuturilor bancare ridicându-se, conform serviciului datoriei publice, la 54,6 milioane de lei, din care 46,7 milioane reprezintă ratele propriu-zise, iar restul banilor – dobânzi și comisioane. Astfel, gradul de îndatorare al Ploieștiului, pe anul în curs, va atinge cota de 17,14%.
Anul viitor, însă, acest raport va crește la aproape 19%, ceea ce înseamnă că municipalitatea ploieșteană va avea de rambursat o sumă mai mare, respectiv 60,3 milioane de lei, din care doar ratele se vor ridica la 53,6 milioane de lei! De altfel, conform calculelor oficiale, anul 2020 pare să fie vârful îndatorării publice a Primăriei Ploiești.
În luna noiembrie 2021, se va încheia rambursarea creditului contractat la BCR, în anul 2007, dar vor mai rămâne de achitat în continuare, până în 2023 și, respectiv 2029, împrumuturile făcute la BRD, pe de o parte, și CEC Bank și Exim Bank, pe de altă parte. Între timp, însă, dacă va fi parafat noul credit destinat sumei de 34 de milioane de lei, pentru care se vor deschide astăzi ofertele, dacă nu luăm în considerare perioada de grație de trei ani, rambursărilor de la BRD, CEC Bamk și Exim Bank li se vor adăuga ratele pentru împrumutul care ar urma să intre în plată începând cu anul 2022.
Pentru ce se doreşte contractarea împrumutului de 34 de milioane de lei?
În decembrie anul trecut, consilierii locali au aprobat contractarea unui împrumut destinat susținerii cofinanțării proiectelor cu fonduri europene. Din lista celor 24 de obiective fac parte proiecte de eficientizare energetică la instituții de învățământ, la unele blocuri din municipiu, la sistemele de iluminat public pe traseele tramvaielor, dar și proiecte privind infrastructura rutieră.
Lista completă a proiectelor: realizarea terminalului multimodal de la Spitalul Județean de Urgență Ploiești, eficientizare consumuri energetice – reabilitare termică la blocuri din oraș, eficientizare energetică la Liceul Tehnologic „1 Mai” – sala de sport, la Grădinița cu program prelungit „Sf. Mucenic Mina”, la Școala Gimnazială „George Coșbuc”, la Liceul Tehnologic de Servicii „Sf. Apostol Andrei”, la Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza”, precum și la Grădinița cu program prelungit nr. 23. În rândul proiectelor cu fonduri europene care ar trebui cofinanțate cu ajutorul noului împrumut intră și realizarea sistemului de iluminat public eficient pe traseele tramvaielor 101 și 102, reabilitarea și modernizarea liceelor Tehnologic „1 Mai” și „Sf. Apostol Andrei”, construirea unei noi grădinițe pe strada Poștei, la nr. 23, dar și prelungirea legăturii rutiere și de transport public între Gara de Vest și Gara de Sud (în două etape). Pe zona de infrastructură rutieră ar mai intra modernizarea străzii Ștrandului, prin amenajarea unui sens giratoriu și de piste de biciclete, dar și proiectele de regenerare urbană în cartierele Pictor Rosenthal și Râfov.