Doi din trei elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligenței artificiale, calculatoarelor și imprimării 3D, arată un sondaj realizat în 2018, în cadrul proiectului ”Ghidul Meseriilor Viitorului”.Cercetarea a fost făcută prin sondarea a peste 1300 de elevi, părinți și profesori din București, Timișoara și Pitești, fiind susținută de Medlife. Sondajul arată că majoritatea elevilor din clasele a XI-a și a XII-a, în proporție de aproape două treimi, ar dori să lucreze în domeniul IT (32%) și medicină (31%). De asemenea, 13% dintre elevii care au răspuns au participat la sondaj ar dori să lucreze în domeniul economic, al managementului și al antreprenoriatului, în timp ce 8% optează pentru un loc de muncă în domeniul juridic, cum ar fi avocat, jurist, procuror, judecător. Cercetarea arată că, pentru elevii de liceu, un loc de muncă în poliție sau armată (6%) este de două ori mai atractiv decât în educație sau sport. Numai 3% dintre cei chestionaţi ar dori să devină profesori. Sondajul mai arată că unul din doi elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniul roboticii, inteligenței artificial și al calculatoarelor, 16% din imprimarea 3D, 14% din realitatea virtuală, 13% din internetul tuturor lucrurilor și 6% din blockchain. Elevii au fost atrași de marketingul digital în proporție de 17%, iar apoi, în procente aproape egale, de următoarele 3 meserii: programatori de roboți și inteligență artificială (15%);ghid turistic spațial (14%);arhitect de spații virtuale, dezvoltator de avatare(câte 13% fiecare).
În privinţa schimbării joburilor, cei mai mulţi dintre elevi (61%) au apreciat că vor face 2-5 schimbări în decursul carierei, în timp ce 22% cred că vor schimba profesia doar o dată. Restul de 17% cred că vor face peste 5 schimbări în cariera proprie.
În schimb, aproape jumătate dintre părinții și profesorii respondenți (44%) consideră că IT-ul este domeniul de viitor (programare, robotică, inteligență artificială), un procent semnificativ mai mare decât în cazul elevilor (32%). Pe locul doi se află medicina cu un procent de 28%.
Nici părinţii nu sunt atraşi mai mult de meseria de profesor. Numai 5% dintre aceştia ar şi-ar vedea copiii profesori. În schimb, la fel ca elevii, unul din trei adulți consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligenței artificiale, calculatoarelor și imprimării 3D în România.
În privinţa flexibilităţii profesionale, părinții mizează mai mult decât copiii lor pe schimbarea profesiei acestora. Astfel, cei mai mulţi dintre respondenți (83%) cred că copiii lor vor face mai mult de 3 schimbări în decursul carierei.