Ediţiile din 2018 ale marilor festivaluri de film au stat sub semnul unei mobilizări generale pentru o mai bună promovare a femeilor şi a cauzelor lor. Indiferent dacă a fost vorba de acordarea celui mai râvnit premiu la Berlin filmului unei tinere regizoare din România aflată la debut (Berlinală), de alegerea unui juriu majoritar feminin (juriile secţiilor Un Certain Regard şi Caméra d’Or la Cannes), de iniţiative de protest faţă de inegalitatea salarială (venirea pe covorul roşu a 82 de femei din cea de a şaptea artă la Cannes) sau de premierea unor pelicule dedicate unor portrete de femei puternice („Roma”, Mostra), marile festivalurile au ales să reflecte preocupările apărute la nivel mondial privind statutul femeilor, atât în societate, cât şi în cea de-a şaptea artă, în contextul social oferit la nivel mondial de mişcarea #metoo, potrivit unui documentar realizat de Agerpres.
De exemplu, recompensat cu Ursul de Aur şi premiul pentru cel mai bun lungmetraj de debut la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin, filmul regizoarei românce Adina Pintilie „Nu mă atinge-mă”/ „Touch me not” propune spectatorilor o abordare personală a ideilor preconcepute pe care le avem despre intimitate – considerată
un aspect fundamental al existenţei umane.
În pelicula Adinei Pintilie, o femeie (Laura) şi doi bărbaţi (Tomas şi Christian) se află în căutarea intimităţii, iar singurătăţile lor se vor intersecta, într-o stranie încercare de contact, după cum nota un sinopsis publicat de cinemagia.ro.
În „Shoplifters”, regizorul japonez Hirokazu Koreeda, unul dintre obişnuiţii Festivalului de Film de la Cannes, propune o bulversantă cronică de familie, într-o nouă explorare a temei sale preferate (relaţiile familiale),
explorată anterior în filme precum „Still Walking” (2008) sau „Our Little sister” (2015).
Desemnat cel mai bun film al anului de către mai multe asociaţii de critici de cinema – New York Film Critics Online (NYFCO) şi Los Angeles Film Critics Association (LAFCA) -, câştigător al Leului de Aur la cea de-a 75-a ediţie a Festivalului de Film de la Veneţia, lungmetrajul „Roma”, de Alfonso Cuarón, s-a impus fără drept de apel drept unul dintre filmele importante ale anului 2018 şi totodată
unul dintre marile favorite la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină şi la Globul de aur la aceeaşi categorie.
Filmat în alb şi negru, această dramă de familie cu accente autobiografice, puternic aclamată de critici, spune povestea unor femei importante din copilăria regizorului – mama sa, care provenea din clasa de mijloc, şi cele două menajere ale familiei sale – într-o ţară confruntată cu vaste inegalităţi sociale şi revolte stradale violente.