F. T.
Drept este că mai în glumă dar mai ales în serios, șoferii acuză sau chiar înjură autoritățile, după prima ninsoare căzută, că drumurile sunt impracticabile din cauza zăpezii, a gheții, a poleiului. Și folosesc aceeași expresie cu tentă derizorie: ”Ce să-i faci, i-a prins iarna nepregătiți ? N-au utilaje dpentru deszăpezire !”.
Adevărat este că, nu de puține ori, un pospai de zăpadă dă peste cap circulația unui oraș întreg, dar… Există și un alt adevăr. Nici șoferii – ne referim la unii dintre ei – nu sunt mai breji. Adică, dacă spre sfârșitul lui octombrie era vreme de primăvară, au crezut, probabil, că urmează… vara. Numai că, de-o săptămână, a-nceput să cadă câte-un fulg. Iar drumurile au cam înghețat. Și, pe cale de consecință, mașinile, pe vremea asta, trebuie “încălțate”, cum este jargonul la centrele de vulcanizare, cu cauciucuri de iarnă. Cum se prezintă situația, în prezent, la astfel de unități (centre) în Ploiești ? Aglomerație ca la balmuc. Nebunie. Și, nici angajații, nici patronii nu prea au timp de sta de vorbă cu cei care vin pe la ei per pedes…
Excepția care confirmă regula este George Coman (în foto – alăturat), de la vulcanizarea Tonik. Acesta și-a făcut timp pentru a ne spune: “De o săptămână, șoferii au apărut la noi în curte precum ciupercile după ploaie. Zilnic, schimbăm cauciucurile la 25 – 30 de mașini. Dacă acum, în incintă, nu vedeți aglomerație, acest lucru se datorează faptului că, pentru a evita blocajele, am făcut deja programări. Fiecare șofer care dorește să-și schimbe anvelopele autoturismului este programat într-o anumită zi, la o anumită oră. Iar dacă nu mă înșel, avem programări până spre sfârșitul lunii noiembrie”.
Potrivit interlocutorului nostru, calitatea serviciilor oferite de către personalul instruit special în acest sens nu lasă de dorit, după cum nici costurile nu sunt nici prea prea, nici foarte foarte piperate. “Prețurile pornesc de la 45 de lei – în cazul schimbatului de anvelope și cresc în funcție de tipul mașinii, ajungând la 50 de lei, 60 de lei și așa mai departe. Cel mai costisitor este la GIP-uri, ajungând până la 120 de lei schimbatul anvelopelor. Programul nostru este de luni până sâmbătă inclusiv, de la ora opt dimineața la ora opt seara”.
Întrebat dacă din experiența sa, a constatat că ploieștenii lasă pe ultima sută de metri un lucru pe care ar putea să-l facă fără nervi, fără pierderi de timp și fără “pile” mai devreme, George Coman ne-a spus: “Dacă îmi este permisă o comparație, noi, românii, și în cazul schimbatului anvelopelor, procedăm ca la medic: mergem la el numai atunci când ne doare. Adică, în loc să adoptăm măsuri de prevenție, preferăm să mergem într-al doisprezecelea ceas”.
Nu de alta, dar al 13-lea ceas presupune, în cazul nedotărilor cu cauciucuri de iarnă a mașinilor, nu de puține ori, sinucidere curată! Sau ucidere din culpă, în cazul în care un participant la trafic derapează, intră pe contrasens și se izbește, lateral sau frontal, de un alt autoturism care circulă regulamentar.
Concluzia? Or fi sau nu consiliile județene sau locale pregătite sau nu cu utilaje pentru iarnă, dar, vorba interlocutorului nostru, mai bine este să fim noi, șoferii, cei care suntem în regulă, și abia după aceea să arătăm cu degetul.
Și tot cu degetul putem urmări ce scrie textul de lege viazvi de obligativitatea folosirii anvelopelor de iarnă: “Șoferii sunt obligați să aibă mașinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zapadă, gheață sau polei. Reprezintă contravenție conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, nefăcându-se referire la o anumită perioadă de timp. Sancțiunile pentru dotarea necorespunzătoare a autoturismului care circulă pe drumuri acoperite de zăpadă, polei sau gheață sunt reținerea certificatului de înmatriculare și amendă“.