Culoarea poate influenţa gustul alimentelor, iar experienţele şi aşteptările noastre culinare pot influenţa felul în care gustăm alimentele, potrivit unui nou studiu, condus de cercetătorii de la Penn State, care sugerează că acest fenomen ar putea avea un impact asupra modului în care industria alimentară ar trebui să îşi comercializeze alimentele, conform sciencedaily.com, preluat de MedLive.ro.
”Culoarea unei băuturi poate influenţa aşteptările noastre privind gustul acesteia. De exemplu, galbenul este frecvent asociat cu băuturi acre, cum ar fi limonada, iar roşul este asociat cu băuturile dulci”, spune John E. Hayes, profesor de ştiinţe alimentare.
Cercetătorii de la Pann State şi-au propus să afle cum învaţă oamenii să asocieze culorile cu gustul şi dacă aceste percepţii pot fi modificate. De asemenea, au vrut să descopere de ce unor persoane le place gustul amar, iar altora nu.
”Gustul amar poate indica toxicitate, dar oamenii îl savurează în cafea, ciocolată sau bere. Deci, de ce unora le place, iar altora nu?”, spune Molly J. Higgins, doctor în ştiinţele alimentare.
Specialiştii au cercetat această idee, încercând să descopere dacă există diferenţe între compuşii amari şi dacă oamenii sunt capabili să le sesizeze. Dacă există mai multe tipuri de compuşi amari, atunci s-ar explica de ce unora le place cafeaua, dar nu şi ciocolată amăruie.
Pot exista mai multe tipuri de compuşi amari, chiar dacă nu îi putem descrie.
În prima fază a studiului, specialiştii i-au învăţat pe participanţi să asocieze anumite culori cu anumite gusturi. Aceştia au creat soluţii cu gust amar, dulce, acru sau picant şi le-au asociat cu câte o culoare unică, de exemplu verde pentru dulce şi roşu pentru amar.
”Am evitat perechile preconcepute cum ar fi galben pentru acru şi roşu pentru dulce”, a specificat Higgins.
Participanţii au gustat fiecare soluţie în patru sesiuni diferite. Mai apoi, le-au dat soluţii incolore şi le-au cerut să aleagă o culoare pentru fiecare. Participanţii au făcut asocieri corecte în proporţie de 59%, fiind surprinzător cât de repede au învăţat noile asocieri.
În a doua fază a studiului, specialiştii au vrut să vadă dacă oamenii pot distinge diferenţa dintre trei tipuri de gust amar, şi anume cofeina, chinina şi tetralone (extract de hamei găsit în bere). Exprimentul a fost repetat cu un grup nou de participanţi, iar compuşilor chimici amari li s-au atribuit culori. După patru şedinţe, participanţii nu au reuşit să atribuie corect culorile.
”Acest lucru ar putea avea consecinţe în industria alimentară. De exemplu, dacă o companie ar lansa un nou produs aromat, cu o anumită culoare, unii consumatori ar putea să nu accepte acea combinaţie”, concluzionează Higgins.