Violeta Stoica
Lucrările de intervenție în regim de urgență pentru salvarea viaductului feroviar care traversează râul Crasna, aflat pe una dintre cele mai pitorești sectoare de linii CF din județul Prahova – Ploiești Sud Măneciu -, salvează cel puțin pe moment această adevărată lucrare de artă aflată pe căile ferate din România. Pilonii podului pe care circulă trenuri de călători ale unui operator privat au fost protejați în urma intervențiilor care au avut loc în ultimele două luni, lucrându-se în regim de urgență la pragul de fund al albiei râului Crasna. Astfel că, până la o refacere capitală a viaductului feroviar respectiv, de pe care se poate admira peisajul deosebit al zonei deluroase în care se află comuna Izvoarele, situația este cât de cât stabilizată.
Ziarul Prahova a prezentat de mai multe ori, în decursul acestui an, situația critică în care se afla podul feroviar respectiv, care se putea prăbuși la prima viitură mai puternică venită pe râul Crasna. Din fericire, lucrurile s-au stabilizat, datorită lucrărilor care au avut loc în urma unei proceduri de achiziție derulată de CFR Infrastructură, administratorul acestei linii de cale ferată.
Sutele de navetiști care folosesc trenurile operatorului Transferoviar Călători, utilizator al infrastructurii administrate de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA pe ruta Ploiești-Măneciu, au răsuflat ușurați când au văzut că lucrările la viaductul care traversează râul Crasna, lângă comuna Izvoarele, avansează și – drept urmare – riscurile ca podul
să se prăbușească să scadă considerabil.
Strădaniile reprezentanților operatorului privat care utilizează acest sector administrat de compania feroviară de stat, dar și intervențiile presei, au contribuit, se pare, la urgentarea lucrărilor destinate punerii în siguranță a viaductului respectiv.
În vara acestui an, un cititor a transmis pe adresa redacției noastre fotografii sugestive privind starea viaductului peste Crasna, semnalând că podul feroviar respectiv prezintă probleme la unul dintre picioarele aflate în albia apei curgătoare respective, însă operatorul care folosește infrastructura transmisese către CFR SA încă din luna februarie situația.
La solicitarea ziarului Prahova, CFR SA a făcut precizări referitoare la starea deplorabilă în care ajunsese albia râului care scălda din plin și afecta, implicit, picioarele podului feroviar de peste Crasna: “Materialul din zona pilei (pe o înălțime ce ajunge la circa 2 m aval de aceasta) a fost dislocat din cauza coborârii talvegului albiei amonte de pod şi formării unei spărturi în partea de jos a pragului de fund. În prezent procesul de afuiere (eroziune) a stagnat. Menționăm că obiectivul este monitorizat permanent de personalul CFR cu atribuţii specifice, fiind făcute verificări privind starea podului înaintea trecerii trenurilor. La această dată Sucursala Regională CF București are în derulare contractul de execuție și proiectare pentru acest obiectiv feroviar, în prezent fiind în curs de elaborare proiectul tehnic, care va sta la baza execuției lucrărilor de punere în siguranță”.
După cum se poate vedea și din imagini, situația s-a remediat, cel puțin pentru o perioadă de timp. Acum rămâne de văzut cât de bine vor rezista lucrările efectuate în cazul unei viituri puternice care ar veni pe râul Crasna…