Violeta Stoica
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat că pentru trei dintre cele patru tronsoane ale drumului de mare viteză – sau autostradă – care va lega Prahova de Iași, respectiv Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani și Bacău – Pașcani, nu au fost depuse contestații în termenul legal după anunțarea câștigătorilor. Ceea ce înseamnă că această companie națională este gata să semneze contractele pentru elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice destinate fiecăruia dintre cele trei tronsoane.
La finalul săptămânii trecute, societatea bucureșteană Consitrans a fost desemnată câștigătoare și pentru cel de-al patrulea sector (Focșani – Bacău) al acestei artere rutiere de viteză, care va porni din comuna prahoveană Dumbrava, printr-o joncțiune la autostrada București – Ploiești, în localitatea respectivă urmând să fie “înțepată” autostrada pentru a se putea continua drumul direct spre Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani, pe o șosea mai bună decât DN1B.
Astfel, după semnarea contractelor respective, câștigătorii licitațiilor se vor putea apuca să documenteze și să realizeze studiile de fezabilitate și proiectele tehnice destinate acestui drum de mare viteză, care ar putea să fie transformat în autostradă, în cazul în care din studiul de fezabilitate reiese că există această variantă.
Finalizarea licitației pentru cele trei tronsoane, printre care se află și cel care va pleca din dreptul comunei prahovene Dumbrava (Ploiești – Buzău) prin realizarea unei legături cu autostrada Bucureși-Ploiești, înseamnă că după executarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic va fi nevoie doar de lansarea licitației pentru construirea acestui tronson din drumul de mare viteză/autostrada care să lege sudul de nord-estul țării, respectiv Muntenia de nordul Moldovei.
Se ridică o întrebare legitimă: dacă pentru încheierea acestei proceduri de achiziție a fost nevoie de aproape doi ani și termenul de finalizare a serviciilor stabilite prin contract – elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic – este de încă doi ani, cât va dura până la începerea propriu-zisă a lucrărilor pentru acest sectorul Ploiești (Dumbrava) – Buzău? Prin 2020 ar fi gata – în principiu – documentațiile necesare pentru lucrările de construire a legăturii rutiere de mare viteză dintre cele două orașe. Și, dacă lucrurile vor sta la fel ca în prezent cu procedurile de achiziție și cu contestarea acestor proceduri, probabil, în cel mai bun caz, peste vreo patru ani ar putea să se demareze lucrările la artera respectivă.
“Acesta este un prim pas important pentru construirea drumului de mare viteză care va lega Muntenia de Moldova. Cele patru contracte, în baza cărora se vor elabora atât Studiul de Fezabilitate, cât și Proiectul Tehnic, vor permite după finalizare scoaterea la licitație direct a contractelor de execuție pentru acest drum de mare viteză”, spun reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
• Fonduri europene pentru SF și PT
CNAIR a semnat contractul de finanțare nerambursabilă în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, cu o valoare totală de 27.639.095,23 lei (cu TVA), 75% din Fondul European de Dezvoltare Regională din valoarea totală eligibilă aprobată – 17.447.178,86 lei, restul de 25% reprezentând valoare eligibilă nerambursabilă din bugetul național, iar cofinanțarea publică- 5.815.726,29 lei.
În cadrul acestui proiect de finanțare se urmărește elaborarea Studiului de Fezabilitate care va cuprinde studiul de trafic, studiul privind alternativele de traseu, investigații și studii de teren, activități de proiectare, evaluarea impactului asupra mediului, analiza cost-beneficiu și modelul financiar, identificarea rețelelor și instalațiilor existente, etapele de construcție și aspectele de sănătate și securitate, autorizații, avize, acorduri și estimări de cost.
Anul trecut, nouă asocieri de firme au depus ofertele pentru șoseaua de viteză care va lega Ploieștiul de Buzău, cu plecare – în fapt – din zona comunei prahovene Dumbrava, acolo unde este propusă realizarea unei joncțiuni cu autostrada București-Ploiești, printr-un nod rutier.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat licitația pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru drumul de mare viteză Ploiești-Buzău în luna noiembrie a anului 2016, însă, din cauza numeroaselor contestații, deschiderea ofertelor a fost amânată de mai multe ori, deși ar fi trebuit să aibă loc în ianuarie 2017.
Lungimea estimată a tronsonului de la Dumbrava la Buzău – parte a drumului expres care ar trebui să lege sudul de nordul țării – va fi de 65 de kilometri, iar viteza de proiectare ar urma să fie de 120 de kilometri pe oră.
Studiul de prefezabilitate care va sta la baza elaborării documentației ulterioare spune că traseul acestui drum de mare viteză dintre Ploiești (Dumbrava) și Buzău ar trebui să fie la o distanță de minimum 100 de metri de localitățile pe lângă care va trece artera de circulație, respectiv Ciupelnița (sat component al comunei Dumbrava), Trestienii de Jos, Cioceni, Parepa – Rușani, Colceag, Vâlcele, Conduratu, Baba Ana și Cireșanu.
Spre deosebire de Autostrada București-Ploiești – care a fost dată în folosință fără dotări suplimentare – pentru drumul de mare viteză Ploiești (Dumbrava)-Buzău au fost prevăzute în studiul de prefezabilitate parcările și spațiile de servicii.