Un ordin al Ministerului Transporturilor (MT), plecat pe 14 august 2018 spre publicare în Monitorul Oficial, interzice Registrului Auto Român (RAR) să mai omologheze mașinile cu volan pe dreapta care vin din afara Uniunii Europene. Neomologate la RAR, aceste autovehicule nu vor mai putea fi înmatriculate în țara noastră. De asemenea, posesorii de astfel de mașini deja înmatriculate vor fi obligați să schimbe poziția volanului în momentul în care vor apela la RAR pentru eventuale modificări în Cartea de Identitate a mașinii. Ordinul intră în vigoare în momentul publicării, conform ECONOMICA.net
Pe 14 august, MT a transmis spre publicare în Monitorul Oficial un ordin pentru modificarea şi completarea Reglementărilor privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere – RNTR 7. Potrivit acestuia, „mașinile care au volan pe dreapta și vin din afara Uniunii Europene nu vor mai primi omologare de la RAR. Fără Cartea de Identitate a mașinii, niciun astfel de autovehicul nu va mai putea fi înmatriculat în România. Este drept că Marea Britanie este încă în UE, dar acest ordin al ministerului este până la urmă o pregătire pentru perioada în care acest stat nu va mai face parte din UE”, a declarat George Adrian Dincă, director general al Registrului Auto Român (RAR). Respectivul ordin a fost în dezbatere publică, fiind publicat pe site-ul ministerului încă din luna iulie. Potrivit normelor în vigoare, orice maşină înregistrată într-o ţară a Uniunii Europene poate circula peste tot în UE. După Brexit însă, maşinilor înregistrate în Marea Britanie le-ar putea fi interzisă libera circulaţie în ţările Uniunii. Rămân totuşi cu semnul întrebării maşinile înmatriculate în Malta, Cipru şi Irlanda, ţări în care se circulă de asemenea cu maşini cu volan pe dreapta, iar respectivele state rămân membre UE. Ordinul va intra în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial.
„Mașinile deja înmatriculate vor fi obligate să modifice poziția de condus din partea dreaptă în partea stângă. Se prea poate ca această modificare să coste mai mult decât a dat clientul respectiv pe mașină.
Dacă vom consulta oferta de pe piaţă vom putea constata că preţul de 1000 de euro este cel mai frecvent pentru o maşină cu volan pe dreapta, iar în unele cazuri, câteva mărci pot fi găsite şi la 300 de euro. Majoritatea sunt maşini vechi, cu ani de fabricaţie în special în perioada 2000 – 2009, unele dintre ele chiar şi înainte de 1970. Ritmul de înmatriculare al acestor tipuri de mașini este în creștere ridicată, la fel și numărul accidentelor provocate de acestea. Poliția Rutieră spune că în cazul accidentelor dintre două mașini din care una are volan pe drepta, în 100% din cazuri vinovat este șoferul mașinii cu volan pe dreapta. Măsurile care vor încerca să reducă numărul mașinilor cu volan pe dreapta s-ar putea să continue atât timp cât la nivelul unui grup de lucru înființat pe această temă se discută despre scumpirea rovinetei pentru aceste mașini”, este de părere directorul RAR.