Anul trecut, Prahova a fost în top 5 naţional la plângerile depuse împotriva autorităţilor contractante

Violeta Stoica

Autoritățile contractante – multe dintre ele primării din județul Prahova – care au avut de-a face, de-a lungul timpului, cu nenumărate contestații ale procedurilor de achiziție fie în faza premergătoare deschiderii ofertelor, fie după încheierea procesului-verbal de desemnare a firmei câștigătoare ar putea să parcurgă mult mai ușor, din această lună, calea pentru încheierea contractelor de prestări servicii sau de lucrări.
Din această lună au intrat în vigoare modificările la legislația privind achizițiile publice, printre schimbările importante fiind acelea legate de depunerea unor sume de bani de către contestatarii procedurilor de achiziție publică. Deja, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a decis în câteva cazuri respingerea plângerilor formulate de agenții economici privind organizarea sau finalizarea unor proceduri de achiziție din cauza neconstituirii cauțiunii, în conformitate cu modificările Legii 101/2016.
Este de așteptat, astfel, ca numărul contestațiilor depuse nejustificat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor să scadă atât la nivel național, cât și în Prahova, date fiind condițiile impuse în prezent de legislația de specialitate.

În cursul lui 2017, județul Prahova a continuat să se afle, ca și în anii anteriori, în topul național al contestațiilor depuse de agenții economici înscriși în cursele pentru câștigarea unor licitații. După București, Cluj, Iași și Timiș, județul Prahova a ocupat locul cinci în clasamentul contestațiilor înregistrate la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, cu 151 de plângeri formulate de agenții economici.
Din analizele efectuate de reprezentanții CNSC privind evoluţia contestaţiilor formulate de operatorii economici la C.N.S.C. pe parcursul anului 2017 (4.782) comparativ cu cele formulate în anul 2016 (3.005) s-a remarcat că pe parcursul anului trecut numărul acestora a crescut cu 59,13% (+1.777 contestaţii) în comparaţie cu anul precedent. Comparând evoluția semestrială a contestaţiilor formulate de operatorii economici şi soluţionate de C.N.S.C. în 2016 şi 2017, se observă că, pe parcursul lui 2017, numărul acestora a fost mai mare comparativ cu anul precedent atât în primul, cât şi în cel de-al doilea semestru.
Anul acesta, după intrarea în vigoare a modificărilor legislative, este de așteptat ca în al 3-adoilea semestru numărul contestațiilor să scadă semnificativ, pentru că este obligatorie depunerea unei cauțiuni atât la CNSC, cât și la instanțele de judecată, de către agenții economici contestatari. În caz contrar, se respinge automat contestația.
Un asemenea caz este o decizie dată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor la o plângere formulată de o firmă din Oradea care a depus o contestație în cadrul procedurii de licitație deschisă organizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în calitate de autoritate contractantă, în vederea încheierii unui acord-cadru pentru repararea și înlocuirea parapeților pietonali metalici (respectiv mâna curentă) la podurile, pasajele și viaductele aflate pe raza Direcției Regionale de Drumuri și Poduri București, care are în raza sa de activitate și județul Prahova.
Deși firma contestatoare solicita anularea rezultatului procedurii de achiziție respective, în baza legii și a mijloacelor de probă aflate la dosar, reprezentanții CNSC au respins contestația formulată de agentul economic respectiv din cauza neconstituirii cauțiunii, decizia fiind obligatorie, dar împotriva căreia se poate formula plângere în termen de 10 zile lucrătoare în instanță, respectiv la Curtea de Apel București.
Pe de altă parte, au început să apară și situații mai puțin obișnuite la formularea unor contestații, cum s-a întâmplat în cazul unei firme din Ploiești, care a depus plângere la CNSC împotriva autorității contractante Spitalul Județean de Urgență Ploiești pe motiv că a fost nemulțumită de un răspuns la o clarificare la documentația de atribuire. Societatea respectivă a solicitat, printre altele, inclusiv ca autoritatea contractantă să fie obligată la plata cheltuielilor ocazionate cu soluționarea contestației, cerere respinsă de către CNSC.

Ce prevede legislaţia în vigoare?

Modificările survenite la Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică – în condițiile stabilite la articolul 8, care vizează termenele de depunere a contestațiilor – arată și cuantumul cauțiunilor care ar trebui constituite.
Astfel, potrivit art. 61, indice 1, pentru soluţionarea contestației, sub sancţiunea respingerii acesteia, cel care se consideră parte vătămată trebuie să constituie în prealabil o cauţiune stabilită în funcție de valoarea estimată a contractului. Astfel, ar urma să se achite o cauțiune reprezentând 2% din valoarea estimată a contractului, iar în cazul unei proceduri de atribuire a unui acord-cadru (pe mai mulți ani, urmat de contracte subsecvente), cauțiunea se va raporta la valoarea estimată a celui mai mare contract subsecvent ce se intenţionează a se atribui în baza acordului-cadru respectiv.
Cauţiunea depusă se restituie, la cerere, după soluţionarea prin hotărâre definitivă a plângerii, respectiv după încetarea efectelor suspendării procedurii de atribuire şi/sau a executării contractului. Cauţiunea se restituie celui care a depus-o, nu mai devreme de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii sau, după caz, de la data încetării efectelor suspendării procedurii de atribuire şi/sau a executării contractului.
Sunt scutite de la depunerea cauţiunii autorităţile contractante.

Majoritatea contestaţiilor – respinse anul trecut de CNSC

În intervalul ianuarie-decembrie 2017, numărul total al deciziilor emise de cele 11 complete de soluţionare a contestaţiilor din cadrul C.N.S.C. a fost de 3.494, cele mai multe dintre acestea dispunând respingerea contestațiilor formulate de către operatorii economici. Prin 2.321 decizii din totalul celor înregistrate s-a dispus respingerea contestaţiilor formulate de către operatorii economici din diferite cauze, printre care și aceea a imposibilității pronunțării pe fondul cauzei deoarece a fost invocată o excepţie de fond sau de procedură (contestaţia a fost tardiv introdusă, a rămas fără obiect, a fost inadmisibilă, lipsită de obiect, lipsită de interes, a fost introdusă de persoane fără calitate etc.) ori s-a apreciat că trebuie să i se dea câștig de cauză autorității contractante din cauza faptului că fondul litigios al contestaţiei formulate de un operator economic s-a dovedit a fi nefondat.