Gradinita „Floare de colt” pune scrisul pe ultimul plan

In zona Vaii superioare a Prahovei, exista o singura gradinita cu program prelungit, gradinita „Floare de colt” din cartierul sinaian Izvor. De cinci ani incoace, aceasta a adoptat sistemul alternativ de educatie „Step by step”. Directoarea gradinitei, Maria Petre, spune ca a fost necesar sa apeleze la introducerea acestui sistem dupa ce a constatat ca se produsese o modificare radicala a comportamentului noilor generatii de prescolari. „De unde eram obisnuiti cu acei copii care stateau cu mainile la spate tot timpul orelor si erau numai ochi si urechi la ceea ce le spuneam, de la un timp incoace, ne-am trezit ca nu mai putem sa le captam atentia celor mici. Atunci, am luat hotararea sa mergem la niste cursuri de pregatire, iar din anul 2002 am adoptat acest sistem”.

Apa si nisip, dragostea mea

In sistemul „Step by step”, la inceputul fiecarei zile, cand intra in clasa, copiii se impart intre sapte centre de activitati: Apa si nisip, Joc de rol, Constructii, Stiinta, Arta, Manipulative si Alfabetizare. Pana la sfarsitul programului, trecand dintr-un centru in altul, in ordinea pe care si-o doresc, ei le parcurg pe toate. Doar in unele dintre centre se realizeaza o activitate propriu-zisa, cea dictata de programa scolara. In celelalte, prescolarii se joaca, dezvoltandu-si aptitudini complementare. Centrul „Apa si nisip” – un grup de recipiente de plastic cu apa si nisip – este cel mai agreat de copii, indiferent ca sunt la grupa mica, la cea mijlocie, la cea mare sau la cea pregatitoare. „Este explicabil. Centrul „Apa si nisip” este un parc miniatural in sala de cursuri. In tot cartierul nu exista un parc unde copiii sa se poata juca. Poate ca acasa, multi dintre ei nici nu sunt lasati sa se joace cu apa”, se arata ingaduitoare Maria Petre. Sistemul „Step by step” presupune pe langa prezenta educatorului in clasa, si asistenta unui ajutor de educator si a unui parinte, macar in prima parte a zilei. Ajutorul de educator ii supravegheaza pe micuti, in timp ce parintele are ocazia sa-si faca o idee despre mediul in care copilul sau isi petrece o buna parte din zi si despre felul in care acesta se comporta intre copiii de aceeasi varsta.

Fiecaruia dupa necesitati

Un alt avantaj al acestui sistem alternativ, spune directoarea gradinitei „Floare de colt”, consta in faptul ca educatorii se pot adapta la nivelul de inteligenta al fiecaruia dintre prescolari: „Ne putem ocupa si de cei mai putin inzestrati si de cei foarte inzestrati, deoarece copiii ajung la noi pe rand. In sistemul clasic, educatorii se adreseaza la toti copiii deodata, deci trebuie sa vorbeasca pe intelesul tuturor”.
Potrivit Mariei Petre, gradinita „Floare de colt” pregateste micuti din toate localitatile de pe Valea superioara a Prahovei: Comarnic, Busteni si Azuga. Au fost chiar si cazuri de familii din Moroieni care au dorit sa-si aduca copiii aici. Se petrec, de asemenea, si rasturnari de situatii. Dupa ce, doi-trei ani, isi lasa copiii sa urmeze sistemul „Step by step”, unii parinti aleg sa-si transfere copiii la gradinitele cu program obisnuit, deoarece acolo se acorda mai multa atentie invatarii scrisului. Un adevarat atentat la adresa copilariei, in opinia Mariei Tudor: „Acolo intervine acel caiet pe care se scrie in timpul orelor si pe care se fac temele pentru acasa. Parintii nu realizeaza cat rau le fac propriilor copii supunandu-i acestui regim. Activitatea la gradinita trebuie sa se desfasoare doar prin joc. Copiii nu trebuie sa invete sa scrie, ci sa-si dezvolte gandirea logica, sa invete sa vorbeasca si sa povesteasca cursiv. Inainte de a scrie, copiii trebuie sa-si dezvolte muschii mici ai mainii. Or, aceasta nu se face doar scriind, ci si construind, modeland in plastilina sau decupand cu foarfeca. Si in sistemul „Step by step” se fac semne grafice, dar numai atat cat vor copiii. Un rand de semne vor sa deseneze, un rand de semne fac”.
Ionut STANESCU