Violeta Stoica
Șase ani au trecut de la inaugurarea autostrăzii București-Ploiești. Interval de timp în care nu a fost finalizat capătul de la ieșirea din București, dar nici nu au apărut spații de servicii, spații de parcări sau benzinării pe unul dintre tronsoanele din autostrada A3 care ar trebui să fie cel mai circulat segment al acestui drum de viteză. Potrivit unei situații a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, aferente lunii aprilie, privind starea lucrărilor în rețeaua națională de drumuri, spațiile destinate parcărilor de scurtă durată sunt la nivel „zero” procente. Cu toate acestea, CNAIR promite că șoferii care folosesc autostrada București-Ploiești pentru o legătură mai rapidă între cele două orașe vor avea parte de parcări în scurt timp, adică spre finalul acestei veri.
Pe de altă parte, însă, unele pasaje care supratraversează autostrada ajung, încet-încet, să fie furate la bucată, pentru că mâna curentă sau alte componente ale acestor poduri (cel puțin acelea care sunt în zona comunei Dumbrava) sunt dezasamblate pentru ca, ulterior, să fie folosite drept materiale de construcții de foarte bună calitate.
În luna martie 2017, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunța că a început aplicarea contractului de proiectare și de lucrări pentru realizarea spațiilor de parcare de scurtă durată de pe traseul autostrăzii București-Ploiești. Asocierea cu care a fost încheiat contractul de prestări servicii și de lucrări, a cărui valoare depășește 35 de milioane de lei – SC Good Prod SRL-SC Axia SRL-Transproiect 2001 SA – a primit ordinul de începere în primăvara anului trecut doar pentru partea de proiectare, însă pentru cel mai important segment al contractului (realizarea lucrărilor) nu a fost emis nici acum, conform informațiilor făcute publice de CNAIR, pentru că nu a fost clarificată situația juridică privind liderul asocierii! Deși lucrările sunt, potrivit documentului elaborat de CNAIR, la zero la sută, aceiași reprezentanți ai companiei de drumuri naționale spun că finalizarea lucrărilor este “estimată pentru luna august 2018”.
Conform contractului, proiectarea ar fi trebuit să fie finalizată până în luna mai a anului trecut, pentru ca în următoarele patru luni, deci în principiu până la finalul anului 2017, să și fie executate spațiile respective, care și în prezent sunt teren viran, acoperit cu balast.
Pe tronsonul prahovean al A3 vor fi realizate două parcări de scurtă durată (pe stânga și pe dreapta autostrăzii), la Gherghița și Rîfov, precum și un spațiu de servicii tip S1, la km 57, adică în zona comunei Bărcănești.
Potrivit documentației pe baza căreia a fost încheiat contractul de proiectare și de execuție a parcărilor și a spațiilor de servicii de pe tronsonul București-Ploiești al autostrăzii A3, pentru fiecare parcare de scurtă durată/ spaţiu de servicii, lucrările vor include (dar nu se vor limita) la următoarele componente: structura rutieră din beton, clădire WC public din beton armat, cu toate dotările asigurate antifurt, stație de epurare, stație de pompare ape uzate, stație de pompare apă potabilă și incendiu, parcare autocamioane, autobuze și autoturisme, rezervor de apă, împrejmuire exterioară și, bineînțeles, marcaje rutiere. Pentru siguranța circulației, fluxurile de trafic ușor vor fi separate de cele de trafic greu, iar locurile de parcare destinate persoanelor cu handicap vor fi amplasate cât mai aproape de clădirea WC-ului public.
Furturile de parapeţi metalici, la ordinea zilei
Între timp, furturile se țin lanț pe pasarelele care supratraversează autostrada A3, cel puțin în zona comunei Dumbrava. Acolo, pasarela de pe drumul care face legătura între Dumbrava și satul Sicrita din comuna Rîfov este dezmembrată bucată cu bucată de către hoți, pe care se pare că nimeni nu îi încurcă. Parte din mâna curentă și din parapeții metalici de pe marginea drumului (aferenți pasarelei de peste autostrada București-Ploiești) au fost scoase din nituri și folosite – probabil, având în vedere calitatea materialelor – la lucrări de construcții pe lângă casa omului.