România este pe ultimul loc în Europa la încrederea în profesori, conform unui studiu realizat de Fundaţia Romania Business Leader (RBL) şi D&D Research. Indexul este bazat pe evaluarea respectului copiilor faţă de dascăli.
„O majoritate relativă a respondenţilor consideră actul de educaţie drept o prestaţie de servicii publice oarecare, în vecinătatea funcţionarului public. Nu o văd ca pe o meserie de vocaţie care ar trebui remunerată în funcţie de performanţă şi să se bucure nu numai de încredere, ci şi de respectul cuvenit altor meserii de vocaţie, precum cea de doctor”, a declarat Dragoş Neacşu, membru al Consiliului Director al RBL, print-un comunicat de presă remis MEDIAFAX.
Studiul indică faptul că, în momentul de faţă, meseria de profesor este indezirabilă în România. Jumătate dintre profesorii care au participat la sondaj spun că nu şi-ar încuraja propriii copii să devină profesori. De asemenea, doar o treime dintre părinţi nu şi-ar direcţiona copiii să urmeze o carieră în învăţământ. Referitor la salarii, 86% dintre participanţi consideră că salariile profesorilor sunt prea mici, dorindu-şi ca veniturile la intrarea în învăţământ să crească cu 75-100%.
Realizatorii studiului mai arată că, în România, cheltuielile publice cu educaţia au depăşit (cu puţin) 4% din Produsul Intern Brut (PIB) doar de două ori din 1990 până în prezent, cu toate că Legea nr. 1/2011 prevede ca România să aloce anual minimum 6% din PIB pentru educaţie. În bugetul României pentru 2018, procentul alocat este de sub 3%, iar cifrele comparative ale Eurostat arată că, în 2014, România era singura ţară din Uniunea Europeană care aloca sub 3% din PIB pentru educaţie, în condiţiile în care media europeană depăşea 5 procente din PIB.