Zilnic, mii de oameni merg cu trenurile pe rutele Ploieºti – Targoviºte, Mãneciu sau Urziceni. Dar numai ei ºtiu in ce condiþii cãlãtoresc! CFR a rãmas mult in urmã cu modernizãrile, aºa incat fiþi pregãtiþi sã intalniþi – cand veþi fi nevoiþi sã circulaþi pe vreuna dintre rutele amintite – imagini la care nici nu v-aþi gandit. Vagoanele sunt luminate necorespunzãtor, geamurile ºi uºile nu se inchid, banchete – invechite ºi deteriorate, grupuri sanitare ce lasã de dorit. Iar o cãlãtorie intr-un anotimp rece este un adevãrat act de curaj, pentru cã radiatoarele ce furnizeazã cãldura nu fac faþã temperaturilor scãzute de afarã, sau, de cele mai multe ori, pe la jumãtatea drumului sunt oprite. Nu este o noutate nici faptul cã nu puþine au fost situaþiile cand traficul a fost blocat de penele cauzate de ,,bãtraneþea” locomotivelor. Cei care nu s-au reorientat spre microbuzele care au impanzit rutele amintite sunt elevii ºi studenþii, motivaþi ºi de reducerile pe care le acordã CFR. Considerate artere secundare, cum spun reprezentanþii CFR, lucrãrile de modernizare sunt intotdeauna amanate. In cel mai bun caz, beneficiazã de transferurile unor vagoane ce au fost inlocuite pe rutele de rang superior. Explicaþia datã de reprezentanþii CFR a fost cã asigurarea stãrii de confort corespunzãtoare la parcul de vagoane, care circulã pe secþiile menþionate, este ingreunatã de urmãtoarele cauze: ,,vagoanele au o vechime de aproximativ 30 de ani; in ultimii cinci ani, pentru acestea nu s-au efectuat reparaþii generale sau capitale din cauza faptului cã fondurile bugetare sunt utilizate eºalonat pentru modernizarea trenurilor cu ranguri superioare (intercity, rapide etc)”. Singura soluþie care se intrevede este inchirierea sau concesionarea acestor rute cum s-a mai intamplat ºi in cazul altora. Deºi schimbarea … patronului nu a insemnat, in toate cazurile, o imbunãtãþire a situaþiei.
Larisa DRAGOMIR