Violeta Stoica
Deși, în această perioadă cu temperaturi mai ridicate decât cele normale, ploieștenii nu se gândesc încă la zăpadă și troienele care vor străjui străzile din municipiu pe perioada iernii, lucrurile nu sunt chiar roz în această privință. Fondurile pentru deszăpezire și curățenie căi publice se vor sfârși, până la mijlocul lunii noiembrie, chiar dacă la ședința consilierilor locali desfășurată săptămâna trecută a fost suplimentată suma prevăzută inițial în bugetul local pentru această destinație.
Primăria Ploiești ar trebui să găsească soluții pentru ca orașul să nu devină fie ascuns sub maldăre de gunoaie pe străzi sau sub troiene de zăpadă, în funcție de vreme. Nici una, nici alta dintre cele două variante nu reprezintă vreo opțiune, dată fiind problema financiară legată de alocarea fondurilor necesare pentru prestarea serviciilor de deszăpezire sau de curățenie căi publice.
Pe de altă parte, încă nu s-a finalizat procedura de achiziție destinată delegării serviciului de salubrizare a străzilor și de deszăpezire în municipiul Ploiești, ceea ce înseamnă că va mai trece timp până la parafarea acordului-cadru pe 48 de luni cu unul dintre cei doi ofertanți care au transmis documentația online în SEAP.
“În cazul în care nu se va găsi o soluție de urgență pentru rectificarea bugetară, vom fi puși în situația sistării activităților de curățenie căi publice și deszăpezire”, a arătat Regia Autonomă de Servicii Publice Ploiești în nota de rectificare a bugetului pentru salubrizare, prezentată în cadrul ședinței de săptămâna trecută a consilierilor locali. Cu toate, însă, că s-a adoptat rectificarea bugetară solicitată, starea dificilă din punct de vedere financiar în care a început să se zbată Primăria Ploiești – oare și ca urmare a creșterilor imense de salarii din vară? – se va răsfrânge asupra serviciilor oferite populației.
Pentru că, potrivit datelor oficiale, chiar înainte de mijlocul lunii noiembrie, Ploieștiul va rămâne din nou fără bani pentru curățenie căi publice și deszăpezire (dacă va fi cazul), iar aleșii locali vor fi obligați să găsească soluții pentru asigurarea fondurilor necesare astfel încât locuitorii orașului să nu aibă de suferit, în toiul sezonului rece.
La începutul acestui an, prevederea bugetară pentru prestarea acestor servicii de către operatorul de salubritate a fost de 16 milioane de lei, bani care cuprindeau și facturile restante aferente anului trecut, a căror valoare atingea 570.000 de lei cu TVA. La rectificarea din luna septembrie, valoarea a ajuns la 17,5 milioane de lei, însă tot nu a fost de ajuns, fiind din nou necesară o rectificare bugetară, aprobată săptămâna trecută.
Conform RASP, pentru ca programul de salubritate sau de deszăpezire să continue fără întreruperi până la finalul anului, numai pentru perioada 11 noiembrie – 31 decembrie va fi nevoie de încă 2,5 milioane de lei pentru achitarea serviciilor respective.
Licitație nefinalizată pentru acordul-cadru pe patru ani
Din cauza contestațiilor depuse la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, procedura de achiziție a delegării gestiunii serviciilor de salubrizare a căilor publice și a deszăpezirii nu s-a încheiat nici în prezent. Deși s-au înscris în SEAP mai mulți operatori economici pentru participarea la această licitație, doar doi au și depus ofertele: actualul operator – Rosal Grup SA și RER Ecologic Service Buzău SA.
Potrivit documentației de atribuire, valoarea estimată a acordului-cadru pentru întreaga perioadă contractuală este de aproape 195 de milioane de lei fără TVA pentru curățenie căi publice, care include măturatul manual și mecanizat al carosabilului și trotuarelor, întreținerea curățeniei zonei pârâului Dâmbu, spălatul străzilor și trotuarelor, dar și întreținerea curățeniei rigolelor. Tot viitorul operator va fi obligat prin contract să presteze serviciile pentru dezafectarea depozitelor necontrolate de deșeuri de pe domeniul public și, pe perioada sezonului rece, pentru deszăpezire.