V. Stoica
Ploieștenii care utilizează ca mijloc de transport în comun autobuzele de pe traseul 104 (care circulă din centrul orașului și până la Uztel, dincolo de Cartierul Mihai Bravu) au parte de servicii suplimentare din partea societății de transport public din Ploiești, Transport Călători Express: vibromasajul, care poate să asigure doamnelor și domnișoarelor un “binemeritat” bonus contra costului de doi lei al biletului de călătorie.
Autobuzele Ikarus, pentru că despre acestea este vorba, sunt printre cele mai vechi mijloace de transport în comun care circulă pe străzile din Ploiești, ajungând unele dintre ele chiar și la onorabila vârstă de 40 de ani! Astfel că, ca urmare a vechimii, atât în staționare, cât și în timpul mersului, Ikarusurile simple sau cu burduf (articulate) dau o senzație în plus pentru călători, din cauza vibrațiilor puternice, putând fi încadrate, cu ușurință, la capitolul aparatelor de vibromasaj…
Dincolo de glumă – pentru că doar așa mai pot trece locuitorii cartierului Mihai Bravu de mizeria în care sunt obligați să călătorească (și contra cost) – este groaznic ceea ce se întâmplă cu aceste mijloace de transport care încă mai pot să circule, în special pe traseul 104 menționat.
Potrivit unei situații realizate prin intermediul unui studiu de trafic privind subvenționarea TCE, dintre cele 183 de autobuze care fac parte din parcul de mijloace de transport public din Ploiești, 33 sunt Ikarus 280 (articulate) și alte 18 sunt Ikarus 260 nearticulate.
Acestea, alături de un autobuz tip DAC 112 UDM și de un Karosa B 931, pot fi considerate strămoșii mijloacelor de transport în comun din întreaga lume, dar care la Ploiești încă mai circulă.
Conform datelor oficiale, în cazul autobuzelor Ikarus 280 se poate vorbi despre un grad de uzură de peste 350%, iar în cazul autobuzelor Ikarus 260 – de peste 320%. Lucrurile nu stau mai bine nici în alte situații, pentru că pe străzile din Ploiești circulă încă autobuze vechi de 40 de ani, cele mai noi fiind cele BMC, cu o vechime de nouă ani.
Potrivit unui raport întocmit de autoritatea locală, parcul de vehicule al Transport Călători Express este extrem de învechit, fiind necesare cheltuieli ridicate cu piesele de schimb. Și tramvaiele se pot înscrie în această categorie, având în vedere că flota de tramvaie second-hand care circulă acum în Ploiești a fost achiziționată cu 13 ani în urmă din Potsdam (Germania), vagoanele fiind fabricate între anii 1977 și 1985.