Învăţarea unei limbi străine este întotdeauna dificilă la vârsta adultă, dar procesul poate fi cu mult îmbunătăţit dacă facem mişcare în timp ce învăţăm, arată un nou studiu ale cărui constatări au fost publicate recent în revista de specialitate „PLOS One”. Mişcarea fizică sporeşte capacitatea adulţilor de a memora şi utiliza vocabularul unei limbi străine pe parcursul dobândirii acesteia, notează nytimes.com, preluat de hotnews.ro. În ultimii ani, o mulţime de studii efectuate pe animalele de laborator, cât şi pe oameni, au arătat că procesul de memorare este stimulat de adoptarea unui program de activitate fizică zilnic. Rozătoarele care au acces la roţile de alergat au o activitate cerebrală mai bună decât animalele sedentare, iar studenţii au rezultate cu mult mai bune la testele academice dacă efectuează un tip de activitate fizică la şcoală. Mulţi oameni de ştiinţă susţin că exerciţiile fizice modifică biologia creierului, făcându-l mai receptiv la noile informaţii, o calitate pe care cercetătorii o intitulează plasticitatea creierului. Cu toate acestea, multe dintre întrebările legate de mişcarea fizică şi funcţiile mentale au rămas fără răspuns, inclusiv cele referitoare la momentul potrivit pentru efectuarea exerciţiilor fizice, înainte sau după participarea la testele de inteligenţă. Pentru a realiza noul studiu, cercetătorii chinezi şi italieni au analizat ce se întâmplă în creierul adult în timpul procesului de învăţare al unei noi limbi străine. Pentru a vedea ce rezultat are efectuarea exerciţiilor fizice asupra acestui proces, cercetătorii au recrutat 40 de bărbaţi şi femei din China care şi-au propus să înveţe limba engleză. Volutarii deţineau câteva noţiuni de bază, însă erau departe de a stăpâni această limbă străină. Cercetătorii au împărţit voluntarii în două grupuri: cei ce au continuat să înveţe limba străină prin metode tradiţionale şi cei ce au ales să participe la sesiuni de memorare a vocabularului prin mişcare.
Participanţii celui de-al doilea grup au utilizat biciclete statice cu 20 de minute înainte de începerea programului de studiu, continuând cu o şedinţă de încă 15 minute de mers pe bicicletă pe durata studiului. Ambele grupuri au învăţat noul vocabular urmărind cuvintele proiectate pe un ecran, împreună cu imaginile obiectelor asociate cuvintelor necunoscute. Fiecare sesiune a constat în învăţarea a 40 de cuvinte în limba engleză.
După fiecare lecţie, participanţii au realizat un test de vocabular ce presupunea asocierea imaginilor cuvintelor corecte. Pe tot parcursul experimentului ce a durat două luni, voluntarii au participat la opt sesiuni de vocabular în engleză. Raportul cercetătorilor arată că la sfârşitul fiecărei sesiuni, studenţii care au mers pe biciclete statice au avut rezultate cu mult mai bune la testele de vocabular, prin comparaţie cu restul participanţilor.
De asemenea, cei dintâi au devenit mai competenţi în a recunoaşte cuvintele asociate imaginilor, iar cunoştinţele acumulate pe parcursul studiului au fost de lungă durată, prin comparaţie cu participanţii sedentari. „Rezultatele studiului nostru arată că activitatea fizică realizată pe parcursul sesiunii de dobândire a unei noi limbi străine îmbunătăţeşte capacitatea de a memora. Beneficiile se extind şi dincolo de simpla contribuţie la îmbunătăţirea memoriei. Exerciţiile fizice oferă noi abilităţi de a utiliza vocabularul într-un mod creativ,” declară Simone Sulpizio, coautoarea studiului şi profesoară de psihologie şi lingvistică la Universitatea Vita-Salute San Raffaele din Milano.