
Directorul are in maini leafa profesorilor si viitorul elevilor
Tinand cont de falimentul industriei care, odinioara, asigura suportul economic al localitatilor de pe Valea Prahovei, am vrut sa aflam care sunt optiunile de specializare ale elevilor care urmeaza cursurile grupului scolar din localitate si cum incearca acesta sa se adapteze la modificarile cererii de pe piata fortei de munca.
Informatica, mediu si ospatarie„Inainte de a trimite la minister o propunere pentru planul de scolarizare aferent unui an, ne interesam care sunt meseriile cele mai cautate in zona, apoi le solicitam copiilor aflati in clasa a opta sa-si exprime optiunile, legat de ce profil vor sa urmeze in anul urmator. In momentul intocmirii unui plan de scolarizare, pe umerii unui director apasa o responsabilitate uriasa ne-a declarat prof.Letitia Gagenel, director al institutiei amintite. Daca se intampla ca la o clasa aprobata de minister sa nu se-nscrie un numar suficient de elevi, o norma didactica si jumatate ar ramane fara obiect, ceea ce ar insemna ca un profesor si-ar putea pierde painea, iar altul ar trebui sa faca naveta pentru a-si completa norma didactica. Din acest motiv, suntem foarte prudenti in momentul in care formulam cererea pentru planul de scolarizare. Astfel, pentru anul scolar 2007-2008, la liceu avem o clasa de matematica-informatica, la filiera teoretica, si o clasa de protectia mediului, la filiera tehnologica. In ceea ce priveste Scoala de Arte si Meserii, tinand cont de optiunile elevilor, am solicitat o clasa de turism si alimentatie publica, cu specializarea «lucrator in alimentatia publica»”.
Patru diplome in cinci ani
In opinia Letitiei Gagenel, odata cu posibilitatea celor de la SAM de a-si continua studiile dincolo de clasa a zecea, urmand ca, la absolvirea clasei a treisprezecea, sa sustina si un examen de bacalaureat, elevii Scolilor de Arte si Meserii sunt mai avantajati decat cei care frecventeaza cursurile filierelor teoretice: „Un elev care urmeaza o clasa cu specializarea «lucrator in alimentatia publica», primeste, la sfarsitul clasei a zecea, o diploma de lucrator in alimentatia publica. Daca opteaza sa-si continue cursurile – decizie pe care o iau peste 90% dintre copii – la sfarsitul anului de completare (clasa a unsprezecea), obtine si o diploma de «ospatar si vanzator in alimentatia publica», pentru ca, dupa ce termina clasele a douasprezecea si a treisprezecea, sa devina si «tehnician in gastronomie». In conditiile in care un elev promoveaza toate examenele, in cinci ani, el strange trei diplome, la care se adauga si cea de bacalaureat. Or, un absolvent al unei clase de filiera teoretica obtine, pe langa diploma de bacalaureat, in cel mai bun caz, un atestat cu o singura calificare. Cei de la matematica-informatica primesc un atestat de operator PC, destul de frecvent in ziua de astazi, iar cei care urmeaza clasa de protectia mediului dobandesc un atestat de tehnician ecolog, o specializare aflata la mare cautare. Cei mai dezavantajati dintre cei care aleg filiera teoretica sunt insa cei de la clasele de la profilurile umaniste: in cazul in care nu intra la facultate, acestia isi gasesc foarte greu de lucru”. Potrivit directorului Grupului Scolar „Simion Stolnicu”, deoarece unitatea de invatamant comarniceana nu are in planul de invatamant profilul uman, copiii care doresc sa urmeze o astfel de clasa merg, de obicei, la Colegiul „Mihail Cantacuzino” din Sinaia.
Ionut STANESCU















