Violeta Stoica
Serviciul de iluminat public a fost o piatră de încercare în momentele de finalizare a contractelor încheiate pe termen lung sau pe termen mai scurt. Divergențele cele mai mari au apărut în perioada mandatului lui Andrei Volosevici la Primăria Ploiești, când s-a prelungit la limită contractul existent, pe motiv că ar trebui să fie supus municipiul experimentului iluminatului public cu panouri solare. Ceea ce nu s-a întâmplat. Istoria s-a rostogolit și se repetă, dar acum, după ce SC Servicii de Gospodărire Urbană nu a obținut licența pentru continuarea mentenanței iluminatului public pe străzile Ploieștiului, becurile de pe alei, din parcuri și de pe arterele de circulație se vor afla iar, din cauza unor proceduri, o bună perioadă într-o ceață densă.
Pentru că ieri a expirat contractul pe perioadă limitată încheiat de Primăria Ploiești cu Luxten, practic, orașul se cam află în situația în care – dacă se defectează ceva în sistemul de iluminat – să nu prea aibă cine să rezolve problema. Asta până când se va finaliza procedura de achiziție aflată în derulare în prezent sau, mai bine zis, până la încheierea unui alt nou contract prin negociere directă, respectiv după ce consilierii locali vor adopta o hotărâre în acest sens.
Deși a scăpat de cotestația depusă de o firmă din Hunedoara referitoare la procedura de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public din municipiul Ploiești, primăria are de furcă zilele acestea cu acest nou hop. Trebuie să găsească o soluție de avarie pentru ca nu cumva toate străzile din Ploiești să ajungă în beznă pentru o bucată de vreme. Chiar și pentru această soluție de avarie sunt necesari niște pași: elaborarea unui proiect de hotărâre a consilierilor locali, urmată de votul în cadrul Consiliului Local Ploiești și, mai apoi, negocierea directă – probabil tot cu Luxten – pentru asigurarea condițiilor de funcționare a sistemului de iluminat public. De altfel, luni va avea loc întrunirea consilierilor locali pentru aprobarea negocierii directe în vederea încheierii unui contract pe nouă luni, valabil până la finalizarea procedurii de achiziţie demarate deja.
• Licitație lansată la început de august
Procedura simplificată organizată în vederea atribuirii contractului de delegare de gestiune prin concesiune a serviciului de iluminat public din municipiul Ploiești a fost lansată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice abia la începutul lunii august, respectiv pe
2 august. Pe 16 august procedura era deja suspendată, din cauza unei contestații a unei firme din Hunedoara care a solicitat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor să impună organizatorului licitației – Primăria Ploiești – împărțirea în două a procedurii privind serviciul de iluminat public, adică în iluminat stradal și în iluminat ornamental-festiv. CNSC a respins într-un final această contestație și procedura de atribuire a fost reluată, astăzi urmând să fie ultima zi de depunere a ofertelor firmelor interesate de contractul în valoare de circa 13,3 milioane de lei.
Până la încheierea contractului propriu-zis va mai curge multă apă pe Dâmbu, pentru că după depunerea ofertelor se va trece la evaluarea tehnică a acestora, la eventuale solicitări de completări de documentație din partea autorității contractante sau, în cele din urmă, la contestarea rezultatului final al procedurii de achiziție. Toate acestea ar putea dura câteva luni, ceea ce înseamnă că Ploieștiul va mai rămâne o perioadă însemnată în… ceață cu gestionarea sistemului de iluminat public.