Guvernul a aprobat ieri o hotărâre care prevede că persoanele cu handicap grav sau accentuat vor putea beneficia de îngrijire şi la domiciliul unui asistent personal profesionist. Actul normativ stabileşte condiţiile de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului personal profesionist şi reprezintă un pas important în promovarea alternativelor de tip familial la protecţia instituţionalizată a persoanelor cu dizabilităţi.
Potrivit hotărârii, asistentul personal profesionist este persoana fizică atestată care asigură, prin activitatea pe care o desfăşoară la domiciliul său, îngrijirea şi protecţia adultului cu handicap grav sau accentuat, se arată într-un comunicat al Guvernului.
De asemenea, actul normativ reglementează modalitatea prin care o persoană adultă cu handicap grav sau accentuat poate beneficia de îngrijire la asistent personal profesionist: persoana respectivă sau reprezentantul legal al acesteia adresează o cerere în acest sens către serviciul public de asistenţă socială din subordinea autorităţii administraţiei publice locale în a cărei rază are domiciliul/reşedinţa persoana cu handicap sau către un furnizor public/privat de servicii sociale, acreditat în condiţiile legii. Adultul cu handicap grav sau accentuat, beneficiar de servicii în centre rezidenţiale pentru persoane cu handicap, adresează cererea către conducerea instituţiei respective. Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului poate acorda asistent personal profesionist pentru o persoană adultă cu handicap grav sau accentuat, şi din oficiu.
Asistentul maternal care are în plasament un copil cu handicap grav sau accentuat poate opta să devină asistent personal profesionist pentru copilul devenit tânăr.
Hotărârea stabileşte şi modalităţile de evaluare a îndeplinirii condiţiilor necesare pentru atestare. Astfel, vor fi avute în vedere elementele sociale şi medicale ale capacităţii solicitantului, determinate prin interviuri luate acestuia, vizite la domiciliul său, interviuri luate persoanelor cu care solicitantul locuieşte şi alte investigaţii suplimentare considerate necesare. Din echipa care realizează evaluarea îndeplinirii condiţiilor necesare pentru atestare fac parte cel puţin un asistent social şi un psiholog.
Activitatea asistentului personal profesionist se desfăşoară în baza unui contract individual de muncă încheiat pe perioadă corespunzătoare valabilităţii atestatului şi în condiţii specifice privind munca la domiciliu.
Contractul se încheie cu DGASPC sau cu furnizorii privaţi de servicii sociale.