România a semnat, pe 18 iulie 2017, la Luxemburg, Contractul cadru de finanţare cu Banca Europeană de Investiţii (BEI) în valoare de un miliard de euro. Banii vor fi utilizaţi pentru a acoperi cofinanţarea statului pentru proiectele de transport din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM).
Din partea României contractul cadru a fost semnat de Ionuţ Mişa, ministrul Finanţelor Publice, iar din partea BEI de Andrew McDowell, vicepreşedinte. Împrumutul contractat de la BEI va acoperi contribuţia bugetului de stat, care cofinanţează proiecte prioritare de transport, din cadrul POIM 2014-2020, se arată într-un comunicat de presă. Investiţiile vor beneficia de fonduri nerambursabile din partea Uniunii Europene şi se vor concentra pe promovarea unui transport sustenabil şi pe eliminarea blocajelor din reţeaua infrastructurii de transport. Se va pune accentul pe sistemele de transport multimodal şi pe reducerea impactului transportului asupra mediului. România are calitatea de împrumutat şi este reprezentată de Ministerul Finanţelor Publice, iar promotorul este Ministerul Transporturilor. Împrumutul este acordat pe o perioadă de până la 25 de ani, din care o perioadă de graţie de până la şapte ani, fiecare tragere fiind considerată un împrumut de sine stătător, cu propria sa maturitate şi perioadă de graţie. Dobânda poate fi fixă sau variabilă, stabilită de comun acord cu BEI şi nu se va percepe decât în cazul în care se efectuează trageri din împrumut. Rambursarea fiecărei trageri poate fi efectuată în una sau mai multe tranşe. Acest contract cadru de finanţare este un exemplu al bunei colaborări dintre România şi BEI şi se circumscrie efortului Guvernului României de creare sau menţinere a locurilor de muncă, de reducere a diferenţelor sociale şi economice dintre diferitele zone ale ţării, de asigurare a bunăstării populaţiei într-un mediu înconjurător protejat, toate acestea conducând la o creştere sustenabilă a economiei româneşti. Acesta contribuie la încurajarea investiţiilor, la punerea în practică a Master Planului de Transport agreat cu Comisia Europeană şi ajută la creşterea absorbţiei granturilor acordate de Uniunea Europeană în exerciţiul financiar 2014-2020, se mai arată în comunicat.