N.D.

În conformitate cu Codul Fiscal, veniturile din cedarea folosinţei bunurilor sunt veniturile, în bani şi/sau în natură, provenind din cedarea folosinţei bunurilor mobile şi imobile, obţinute de către proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, altele decât veniturile din activităţi independente, menţionează conducerea Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice (DGRFP) Ploieşti, căreia i-am solicitat informaţii în legătură cu obligaţiile pe care le are un proprietar al unui imobil atunci când îl închiriază unei persoane. Subliniindu-se faptul că veniturile din cedarea folosinţei bunurilor se stabilesc pe baza contractului încheiat între părţi în formă scrisă, DGRFP Ploieşti ne-a mai precizat:” Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare, au obligaţia să înregistreze contractul de închiriere la organismul fiscal, în termen de 30 de zile de la data încheierii contractului între părţi. Odată cu înregistrarea contractului se depune şi declaraţia privind venitul estimat/norma de venit. În cazul în care bunul închiriat este deţinut în comun, contractul se va închiria de către fiecare coproprietar la fiscul în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul”. În ceea ce priveşte documentele necesare pentru înregistrarea contractului de închiriere, acestea sunt: contractul de închiriere (un exemplar în original se va păstra de către organismul fiscal), declaraţia privind venitul estimat/norma de venit – formular 220 în două exemplare pentru fiecare proprietar, coproprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, după caz, împuternicire însoţită de actul de identitate al împuternicitului, după caz.
Contractul de închiriere şi declaraţia privind venitul estimat-norma de venit se înregistrează/depune la organismul fiscal competent, care poate fi: fiscul în a cărui rază teritorială contribuabilul îşi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România; în situaţia în care contribuabilul/plătitorul nu are domiciliul fiscal cunoscut sau nu are domiciliul fiscal în România, competenţa teritorială revine organismului fiscal în raza căruia se face constatarea actului sau faptului supus dispoziţiilor legale fiscale.
În cazul persoanelor fizice nerezidente şi care au obligaţia sau optează să îşi desemneze, potrivit legii, un împuternicit în România sau pentru care se numeşte un curator fiscal, potrivit legii, competenţa de administrare revine organismului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului sau curatorului fiscal, după caz. „ Obligaţia declarării veniturilor realizate din cedarea folosinţei bunurilor revine proprietarului, uzufructarului sau al deţinătorului legal. Referitor la sancţiuni, potrivit Codului de procedură fiscală, în cazul persoanelor fizice, nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declaraţiilor de venit constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50 de lei la 500 de lei”, au mai subliniat cei de la Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Ploieşti.