Politia a inceput sa-i secere pe soferii de microbuze care comit ilegalitati

Pentru soferii microbuzelor care transporta calatori pe Valea Prahovei, zilele acestea reprezinta un moment de cotitura: politia a inceput sa aplice amenzi celor care umplu masinile cu pasageri obligati sa stea in picioare. Desi noul Cod rutier nu a intrat inca in vigoare, legea transporturilor rutiere 102/2006 (aplicata de la 1 octombrie) prevede amenzi intre 2.000 si 5.000 de lei pentru cei care „imbarca” in microbuze mai multi pasageri decat le permite numarul de scaune al vehiculului si pentru cei care nu acorda bilete calatorilor. Noutatea acestui act normativ este ca, pentru contraventiile mai sus amintite, amenda nu se da firmei transportatoare, ci direct soferului. Tot aceasta lege sanctioneaza si pasagerii depistati fara legitimatii de calatorie, cu amenzi intre 100 si 300 de lei. Amenzile pot fi date fie de inspectorii ARR, fie de politie, fie de functionari ai Ministerului de Finante.

„Am fost «cariat» la Campina”

Deocamdata, aplicarea „cu strictete” a legii a avut o singura consecinta vizibila pe soselele Vaii Prahovei: ramanerea in statii a calatorilor. Astfel, dupa ce, zilele trecute, un sofer al firmei de transport calatori „Ave Diana” fusese amendat cu 2.000 de lei, majoritatea soferilor de microbuze au refuzat pasagerii care voiau sa calatoreasca in picioare. Spaima „driverilor” devenise, in jargonul propriu, punctul „La panou, in Comarnic”. Este vorba despre un panou publicitar – lipsit de orice afisaj, amplasat inainte de podul care leaga Gura Beliei de Comarnic – in vecinatatea caruia un politist isi trasese masina. De aici fusese pescuit, duminica seara, soferul firmei „Ave Diana”. „Aveti grija la panou, in Comarnic. Era un politist care se uita la mine de mai avea putin si iesea prin parbriz. Doar ca eu am microbuzul gol. M-a «cariat» unul la Campina: n-am mai gasit niciun calator in statie”, isi avertiza confratii, prin telefon, un sofer al firmei „Griro Transport”. Chiar daca se „cariaza” adesea – furandu-si unii altora clientii – soferii formeaza un sindicat cu o coeziune maxima, care nu tine cont de identitatea firmei la care sunt angajati.

O gogoasa, ca sa mai treaca timpul

Potrivit unui transportator care a dorit sa-si pastreze anonimatul, ramanerea calatorilor in statii nu reprezinta un deficit al organizarii transportului: „Sunt microbuze suficiente pentru numarul de navetisti, insa circulatia acestora este data peste cap de conducatorii auto. Soferii stau in statii pana li se umplu microbuzele. In felul acesta, masina care urmeaza sa plece in urma lor nu va mai avea deloc calatori, drept pentru care soferul acesteia isi va tergiversa, de asemenea, plecarea. Soferii nu au voie sa astepte in statii, asa cum procedeaza toti, ci trebuie sa plece cu pasagerii pe care ii gasesc in refugiul de calatori. Or, ei asteapta sa li se umple ochi microbuzele, atat in statia de la McDonald’s Ploiesti, cat si in cea de langa benzinaria Petrom din Campina sau in statia din fata Parcului Dimitrie Ghica din Sinaia. Lucrul acesta este ilegal. Pe drum, gonesc cat pot de tare pentru a le-o lua altora inainte, iar in statiile mari asteapta cate zece minute. Gasesc ei un mod prin care sa-si faca de lucru, amanandu-si plecarea in cursa: isi cumpara o cafea, merg dupa gogosi, se prefac ca-si controleaza pneurile etc. Politia nu-i poate amenda pentru ca au intarzieri, deoarece soferii pot motiva ca au avut o defectiune tehnica. Invinuirea lor s-ar putea face doar cu martori din randul calatorilor”, spune patronul firmei de transport, care detine aviz de calatorie pentru doua trasee de pe Valea Prahovei.

„Nu putem castiga mereu”

„Eu insumi, cand merg sa-mi controlez soferii din trafic, nu pot niciodata sa depistez mai mult de unul care incalca legea. Imediat ce l-am prins, el ii anunta pe toti ceilalti care circula in urma sa. Luarea mai multor calatori in picioare este un siretlic: in momentul cand sunt descoperiti ca transporta calatori fara bilet, soferii se scuza, spunand ca invalmaseala din microbuz nu le-a permis sa-i taxeze pe toti pasagerii. In opinia mea, aparitia acestei legi este bine venita, pentru ca nu se mai putea continua intr-un asemenea ritm la nesfarsit. Orice transportator trebuie sa accepte ca nu poate castiga la toate cursele: sunt drumuri pe care le faci cu masina plina si drumuri pe care le faci cu scaunele ocupate doar pe jumatate”, a conchis transportatorul. Dupa ce, la 1 decembrie, va intra in vigoare si noul Cod rutier, miza neregulilor comise de soferi va creste. Pentru fiecare abatere, acestia vor strange puncte de penalizare, ajungand, intr-un final, sa-si piarda permisul de conducere.
Ionut STANESCU

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentINCHIDEREA EDITIEI
Articolul următorSIDA se raspandeste alarmant