A.M.

Anul trecut, 200 de copii au revenit în Prahova după ce au locuit o perioadă cu părinții în străinătate, în țări precum Spania și Italia, și au fost înscriși la cursuri în școlile prahovene. 70 % dintre acești copii învață în clase primare, 25% – în clase gimnaziale și doar 5% au fost înscriși în licee, după cum ne-a precizat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Prahova, Aurel Graur. Pentru a fi reintegrați în sistemul de învățământ românesc, elevii reveniți în țară sunt obligați să-și echivaleze studiile urmate în străinătate. Până la finalizarea acestor proceduri, pentru a nu pierde materia predată la clasă, ei au posibilitatea să participe la ore, sunt evaluați, dar profesorii nu le trec note în catalog. Începând din 1 octombrie 2015, inspectoratele școlare primesc și evaluează dosarele pentru echivalarea perioadelor de studii efectuate în străinătate şi la organizaţiile furnizoare de educaţie, care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară. Anterior datei amintite, toate demersurile erau realizate de către Ministerul Educației. La nivel național, fenomenul reîntoarcerii copiilor din străinătate este în creștere. Pe de o parte, în multe țări a scăzut oferta de locuri de muncă, iar pe de altă parte, mulți români consideră că au strâns destui bani muncind pe alte meleaguri și vor să revină acasă.
Despre copiii care revin de peste hotare se poate spune că reprezintă cazuri fericite, deoarece au fost tot timpul alături de părinții lor. În Prahova, mii de copii locuiesc cu bunicii, cu alte rude sau în centre de plasament și oftează de dorul părinților plecați peste hotare, în căutarea unei vieți mai bune. La sfârșitul anului 2016, de exemplu, în tot județul existau peste 4.664 de copii care aveau unul sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate. Potrivit specialiștilor, lipsa relaţiei cu părinţii poate avea ca efecte izolarea, pierderea încrederii în sine, scăderea rezultatelor şcolare, absenteism, abandon şcolar etc. În decembrie 2016, a început să se deruleze un proiect Erasmus pentru integrarea copiilor afectați de migrație, la care Inspectoratul Școlar Județean Prahova este partener, alături de alte instituții din străinătate: The Northampton Centre for Learning Behaviour (Centrul pentru Învățarea Comportamentului) din Marea Britanie, Icaro – un consorțiu de cooperative sociale din Italia, Ceces – o confederație spaniolă de școli particulare. Proiectul se va desfășura timp de doi ani. Inițiatorii au pornit de la ideea că elevii nu pot învăța bine dacă sunt nefericiți, nu sunt în siguranță și trăiesc sentimentul de teamă și că trebuie ajutați să depășească dificultățile cu care se confruntă. Scopul proiectului vizează creșterea incluziunii și îmbunățirea capacității de învățare a copiilor afectați de migrație, îmbunătățirea climatului social, prin creșterea gradului de conștientizare în rândul profesorilor și al comunității în legătură cu drepturile copiilor și legile care îi protejează. Totodată, li se va asigura copiilor sprijinul de care au nevoie, în acord cu cerințele lor sociale și emoționale. În luna aprilie, patru reprezentanți ai ISJ Prahova vor merge în Marea Britanie la un training privind lucrul cu elevii afectați de migrație, iar după ce se vor întoarce în țară vor forma profesori din mai multe școli (în cadrul proiectului, aceștia se numesc lideri de școli). Aceștia din urmă vor transmite informațiile către colegi. Concret, profesorii vor lucra pentru a îmbunătăți capacitatea de a învăța a elevilor afectați de migrație și îi vor ajuta să depășească problemele emoționale.